< div id=”header ”>< / div>

torsdag 9 januari 2020

Mina CSN-lån är avskrivna, jag är ingen missbrukare och socialens resurser att få in mig i arbete är uttömda !


Många har retat sig på att mina CSN-lån på 213.004 kronor är avskrivna. Men det förvarnade jag om redan i somras i min blogg.

"Vad händer nu med mina CSN-lån?

Jag kommer aldrig att klara av att betala tillbaka mina CSN-lån som jag tog 1989-1993 så förmodligen kommer de att avskrivas. OM jag behöver betala någonting får jag först besked om nästa år. Det är således bara att luta sig tillbaka och gilla läget."

Sedan är det en del som vill kalla mig missbrukare men då gäller följande kriterier.

Utifrån DSM-IV krävs att minst ett av fyra kriterium är uppfyllda under en 12 månaders period för att bruket ska ses som missbruk
(Socialstyrelsen, 2007;36)."

De fyra kriterier är:

1. Upprepad användning av alkohol eller narkotika som leder till misslyckande att fullgöra sina skyldigheter på arbetet, i skola eller i hemmet
2. Upprepad användnings av alkohol eller narkotika i riskfyllda situationer, exempelvis bilkörning eller i arbetslivet.
3. Upprepade kontakter med rättsväsendet till följd av missbruket
4. Fortsatt användning trots återkommande problem

Varför är jag inte i arbete ?

Det förklarar jag här att jag inväntar fortfarande på kammarrättens utlåtande om ett läkarintyg

"Kräver inte socialen motprestation för att få försörjningsstöd ?

Frågan är vad de har att erbjuda om jag skulle få avslag i kammarrätten och med ett läkarintyg som begränsar möjligheterna? All planering har i flera utgått från att jag ska få sjukersättning och får jag inte det blir det en ny diskussion vad som ska göras.

Kan bli intressant då det finns papper som finns med i ärendet till kammarrätten att socialens insatser beträffande mig är helt uttömda. Vad gäller AF har de en stor omorganisation där det är oklart vad som händer."

Inga kommentarer: