< div id=”header ”>< / div>

lördag 12 oktober 2019

Arbetslinjen har misslyckats helt med mig !


Jag väntar fortfarande på att kammarrätten ska ge besked om mitt läkarintyg som avslagits av Försäkringskassan ska ges prövningstillstånd.

I väntan på detta är jag passiv och kan inte göra så mycket mer än rulla tummarna.

Förtida pension - är inte det ett alternativ?

Det finns en möjlighet för mig att ansöka om förtida pension men den blir i stort sett lika stor som det jag får i form av försörjningsstöd och enda vinsten är att kostnaderna läggs på staten och inte på kommunen.

Eftersom jag varje år i början lämnar in kostnadsförslag för tandvård till socialbyrån finns all anledning att avvakta lite till för att ansöka om förtida pension. Dessutom utgår inget bostadstillägg vid förtida uttag före 65 års ålder.

Hur mycket behöver jag arbeta för att det ska löna sig?

I stort sett 10 timmar i veckan om jag tar ut en förtida pension. Det skulle täcka det jag förlorar vid uteblivet bostadstillägg. Vid inkomster med försörjningsstöd kvittas beloppet och jag tjänar ingen på att arbeta.

Kräver inte socialen motprestation för att få försörjningsstöd ?

Frågan är vad de har att erbjuda om jag skulle få avslag i kammarrätten och med ett läkarintyg som begränsar möjligheterna? All planering har i flera utgått från att jag ska få sjukersättning och får jag inte det blir det en ny diskussion vad som ska göras.

Kan bli intressant då det finns papper som finns med i ärendet till kammarrätten att socialens insatser beträffande mig är helt uttömda. Vad gäller AF har de en stor omorganisation där det är oklart vad som händer.

Inga kommentarer: