< div id=”header ”>< / div>

fredag 11 oktober 2019

Varberg bör följa Sölvesborgs exempel och säga nej till fler nyanlända !


Sölvesborgs vägran att hävda det kommunala självstyret gentemot bosättningslagen kan gå till rättslig prövning ser jag i SVT Nyheter Blekinge .

Då har redan länsstyrelsen i Blekinge fördelat det så att Sölvesborg och Karlskrona är de kommuner i Blekinge som ska ta emot flyktingar och nyanlända.

Jag bor i Halland och har inte sett några siffror än och i Varberg har vi ett åtagande i år på 98 stycken men sedan får det vara stopp. Jag hävdar att vi nu nått taket och inte ska ta emot fler. Vi har långa bostadsköer inga jobb att leverera så där och även om det finns en statlig etableringsersättning som sägs betala så kommer problemen om två år när denna ersättning uteblir.

Jag själv får inget jobb i Varberg och har stått i bostadskön i fem år hos Varbergs kommuns bostadsbolag och har både försörjningsstöd och socialt kontrakt. Varför ska nyanlända och invandrare gå före mig när det gäller detta med jobben och bostäder?

Inga kommentarer: