< div id=”header ”>< / div>

tisdag 21 januari 2020

Sverige har idag en ohållbar migrationspolitik !


Jag har fått skarpa reaktioner på min blogg när jag letar parti inför valet 2022 att engagera mig i.

Vi kan ta stycket "SD kan jag hålla med i stora stycken framförallt motståndet mot invandringspolitiken men då får jag köpa satsning på kärnkraft, borttagande av ekologiska mål vad gäller mat och starkare militärt försvar vilket inte är min grej precis." där en del med automatik gör mig till sverigedemokrat.

Jag ser att det finns många som anser att Sverige har en ganska misslyckad invandringspolitik idag. Därför har regeringen tillsatt en Parlamentarisk kommitté ska utreda migrationspolitiken som ska lämna ett betänkande senast 15 augusti 2020. Vad som kommer ut av den återstår att se.

Regeringen har beslutat att en parlamentarisk kommitté får i uppdrag att utreda den framtida svenska migrationspolitiken.

Kommittén ska ta ställning till utformningen av politiken i syfte att fastställa en ordning som är långsiktigt hållbar. Migrationspolitiken ska i en föränderlig omvärld minska behovet av tillfälliga lösningar och säkerställa en permanent ordning med ett brett stöd i den svenska riksdagen. Migrationspolitiken ska vara human, rättssäker och effektiv.

Kommittén ska bland annat ta ställning till

om skyddsbehövande ska beviljas tidsbegränsade eller permanenta uppehållstillstånd som huvudregel,

om asylsökande ska kunna beviljas uppehållstillstånd på ytterligare grunder än de som följer av EU-rätten och svenska konventionsåtaganden och då särskilt ta ställning till om en ny humanitär grund för uppehållstillstånd ska införas,i vilken utsträckning som anhöriginvandring ska vara möjlig om den person som en tredjelandsmedborgare åberopar anknytning till har sökt asyl och beviljats uppehållstillstånd i Sverige, och om ett försörjningskrav ska gälla vid anhöriginvandring, och hur ett sådant krav då bör utformas.

I sitt arbete ska kommittén bland annat göra en internationell utblick som framförallt ska avse andra EU-länders regelverk samt analysera vilka faktorer i Sverige som bidrar till att individer söker asyl i Sverige. Direktiven bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna."

Varför jag nämner SD är att vi har märkliga lagar i landet som jag är skeptisk till gymnasielagen och bosättningslagen samt de långa handläggningar som migrationsärenden tar. Dessutom svårigheten att avvisa dem som fått utvisningsbeslut ur landet och en hel saker till.

Jag tar inte ställning till någon ideologi för övrigt nämner jag punkter i bloggen där jag har en annan uppfattning än SD: kärnkraftsfrågan, ekologiska målen och satsning på försvaret. Men för en del är ju det notoriskt att som mål att det är en mänsklig rättighet för alla att söka sig till Sverige och få sin asyl prövad.

Kovändning tycks Miljöpartiet gjort när det gäller hedersförtryck där de som uppmärksammat detta tidigare uteslutits ur partiet Rebwar Hassan som exempel som tagit upp det här med islamska sharialagar och hedersförtryck.

Det är först nu när samtalen om hedersrelaterat våld och förtryck ökar som Miljöpartiet finner anledning att sätta in åtgärder. Varför har man inte gjort något innan?

Vad gäller SD är det de som varit motorn att påtala att flyktinginvandringen inte bara ska ses positivt och naivt utan också medför baksidor som svenska samhället tydligen har svårt att klara av.

Inga kommentarer: