< div id=”header ”>< / div>

lördag 18 januari 2020

Jag letar parti till valet 2022 att börja engagera mig i !


Jag letar parti och sovrar nu över vad det ska innehålla och vilka jag INTE vill engagera mig i.

Jag kommer att ta god tid på mig och kommer inte att låta dagspolitiken styra mig. Då kan jag ena dagen vara vänsterpartist och nästa dag sverigedemokrat. Det är väl de som går bäst just nu när det är svajigt.

Men jag letar efter något som kan vara gångbart efter nästa val 2022 och då hjälper det inte att Ulf Kristersson ropar extra val med decibelstyrka. Lobbyister på fb och twitter påverkar mig inte alls som ska hitta fel på personer och partier heller.

Om vi går till lite av vad jag stått för en gång: ett grönt samhälle som tar gräsrötter på allvar får jag gå till Birger Schlaug Han tar upp i sin blogg många grundbultar jag kan ställa upp på.

Problemet är att det lätt blir floskler när det ska konfronteras med en verklighet som inte är sån man önskar och framförallt att du har tillräckligt starka bollplank som tycker så i din närhet att bolla med. Annars får du ensam bära ansvaret, göra jobbet och skapa opinionsbildandet. Tack men den vägen är prövad.

Om vi går till ett etablerat oppositionsparti: Vänsterpartiet som Cornucopia tar upp i sin blogg går att läsa nedan:

"Vänsterpartiet kan enklast beskrivas som ett kommunistparti för den intellektuella offentliganställda medelklassen, där man drömmer om klasskamp fast man själv är välbeställd och högutbildad medelklass med trygga skattefinansierade jobb. Man attraherar en ganska jämn fördelning av väljare från samtliga socioekonomiska grupper, inklusive eliten i form av högre tjänstemän. Samtidigt är partiet som starkast hos de yngre, som ju ofta är radikalare, vilket antagligen är de som står för den så kallade arbetarklassdelen socioekonomiskt - de yngre är ännu inte klara med sin utbildning och har ännu inte avancerat socioekonomiskt.

I grund och botten är partiets väljare och aktiva i mycket en välbeställd medelklass, som med tvångsåtgärder vill styra andras liv, under en fana av arbetarromantik och klasskamp."

Det finns inget som stämmer in på mig alls men inser att många rödgröna väljare ser upp till V men har uppfattat att det är ett parti i marginalen som glider undan när det gäller och inte heller tas på allvar vid regeringsdiskussioner. Nej jag letar efter bättre alternativ.

S och V är för pragmatiska idag. De driver en högerliberal regeringspolitik ihop med centern och liberalerna som jag inte har mycket gemensamt med. Isf skulle jag hellre för S och MP rösta på centern och liberalerna även om de inte sitter i regering för S och MP framstår som de största svikarna i svensk politik. De admninistrerar andras politik.

Vad gäller motalternativet ser jag helst en L-M-KD-regering för att få slut på tjafset om det blå-bruna blocket som ska ta över. Men inte säkert jag skulle rösta på dem heller.

Partiet Vändpunkt prövades i EU-valet och känns inte vare sig färdigt eller slagkraftigt. SD kan jag hålla med i stora stycken framförallt motståndet mot invandringspolitiken men då får jag köpa satsning på kärnkraft, borttagande av ekologiska mål vad gäller mat och starkare militärt försvar vilket inte är min grej precis.

Klimatfrågan anser jag i första hand är en EU-fråga och hanteras bäst där. Inget jag nationellt skulle prioritera i ett vanligt riksdagsval.

Nej jag letar vidare men har gott om tid.

1 kommentar:

Urban Sundström sa...

Hej ! Inte lätt att välja idag. Själv har jag varit gillar Piratpartiet sedan 2006. Idag anser jag klimatfrågan vara viktigast och det är svårt att se vilket riksdagsparti som är bäst. Stort förtroende har jag för Pär Holmgren som sitter i EU-parlamentet.