< div id=”header ”>< / div>

lördag 22 juni 2024

Boende först antagen enhälligt som motion i Varberg


 Det var när SD kom med i styret i Varberg en V-motion om ”Boende först” gick igenom det har aldrig hänt innan. Jag själv har prövat på att vara helt bostadslös ingenstans att ta vägen förnedrats av sociala myndigheterna och utkastad på gatan.

Jag har sett hur kommunens politiker tvärvänt sedan de lagt ner Getterön behandlingscenter , länk 80 upphört och Åkaren lagts ner som boende. Det har handlat om att spara pengar. Själva har politikerna levt i en egen sagovärld som kallas ”klägget”.

Jag gick som testkanin under en tid hos en psykolog som hela tiden retade sig på att jag pratade om mitt boende och det ledde ingenvart. Jag hävdade för att lösa alla andra problem man har måste man ha nånstans att bo. Utan en fast punkt blir detta omöjligt.

Experimentet som Varbergs kommun håller på med leder bara till att det kommunala bostadsbolaget överbelastas med sociala kontrakt och blir en akilleshäl gentemot privata bostadsbolag. De borde avskaffas helt.

Institutionsboende ska bara vara under en kortare tid för att få distans för olika problematik men inte i längden för individerna.

Socialnämnden i Varberg drivs främst av budgetåtagande och att ha kvalitet i sina verksamheter. Att vara klient där gör att man kommer i automatiskt underläge. Ska bli intressant att se fortsättningen på V- motionen som tog sju år att besvara.

Inga kommentarer: