< div id=”header ”>< / div>

fredag 2 oktober 2020

Vad vill Varbergs politiker fram till 2030 ?

Nu senast läser jag att Varberg är i behov av en ny gymnasieskola och som vanligt står sittande politiker handfallna utom sittande politiker i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Pengar måste sättas av, placering lämplig, demografiskt underlag måste finnas statistik på., skatteunderlag, prioriteringar.  

Jeanette Qvist (S) som är vice ordförande i utbildnings- och gymnasienämnden är mer intresserad att    bryta mot gymnasielagen än långsiktig politik för utbildningar.

En kommun som kommer att växa med 10.000 - 15.000 innevånare fram till 2030 behöver politiker som kan tänka långsiktigt. Det är mitt krav inför valet 2022.

De flesta politiker i Varbergs kommunfullmäktige är dagsländepolitiker. De kommer på mötet, sitter av det och sedan går de hem.

Finns inga visioner mer än hos några som går upp i talarstolen. Någon som vågar dra sig ut ur boxen och tänka framåt.

Jag upplever att S modell 1994 var ett visionärt parti som jag samarbetade med. De ville nånting  men dagens politiker är mest gungfly de flesta av dem.

1) Om vi kommer fram till att digitaliseringen kommer att öka och tekniken förenklas så finns det både möjligheter och hot mot jobben.
2) Vi kommer att ha fler arbetsgivare om kommunen växer och det i form av mindre företag med kanske inte jättemånga anställda.

Jag ser Varbergs kommun som en jättekoloss med alltför många anställda. Det behövs en kärna men de flesta jobben kan utföras av privata utförare.

Hur används mina skattepengar ? Som jag ser det får jag allt för dålig information då kommunen krumbuktar sig att nu var det statsbidrag som räddade kommunen. Alltså är det inte mina skattepengar utan statens dvs plural någon annans.

Som tur är räddas kommunens budget att arbetslösa garanteras ersättningar och mängder av företag av stödpaket så skatter som är planerats kan håvas in.

Det innebär till slut att ingen tar ansvar för nånting allra minst hur Varberg ska växa på tio år. Ansvaret läggs på tjänstemän som snickrar ihop sin del som svar till sovande politiker.

Om två år är det val men jag vill redan nu se partierna jobba med framtidsfrågor mer än att "hålla budget" vilket verkar vara det viktiga för dem som sitter i nämnder och som fördjupar sig i ekonomiska delrapporter om läget.

Om några år har kontanthanteringen försvunnit helt och allt sker digitalt. Vi kommer att bytt ut de flesta politiker mot andra förmågor som ser Varberg utvecklas på ett helt annat sätt än dagens snäva politiker som inte alls verkar engagerade.  

Inga kommentarer: