< div id=”header ”>< / div>

onsdag 16 september 2020

Stadsbyggnadsprogrammet i Varberg antaget med stöd av S, C, M med svidande kritik från Liberalerna !


Stadsbyggnadsprogrammet antogs i Varbergs kommunfullmäktige 27/8 enligt kommunstyrelsens förslag som S, C och M står helt bakom ....Kd hade ett tilläggsyrkande som endast SD yrjkade bifall till och L hade stöd för återremiss från V.

Några röster i kf.

"Christian Persson (C) byggnadsnämndens ordförande "för mycket DNA leder till inavel"
Thomas Johansson (S) byggnadsnämndens vice ordförande "stadens DNA bevaras och programmet är en balans mellan bevarande och utveckling"
Lotta Stenkil (M) kommunstyrelsens ordförande "vägledning till byggnadsnämnden"
Tobias Karlsson (L) kommunstyrelsens arbetsutskott ordf servicenämnden"för litet om bevarande i programmet"
Morgan Johansson (KD) kommunstyrelsen "levande stadskärna förtäta med varsamhet"

Erik Hellsborn (SD) stödjer KD:s tilläggsyrkande

Ingela Svensson (V) stödjer L:s återremiss"

Liberalernas reservation i kommunstyrelsen


Liberalerna yrkar på återremiss av Stadsbyggnadsprogrammet så att
det kan arbetas om enligt följande


I det följduppdrag som av Kommunfullmäktige gavs byggnadsnämnden vid antagandet av Förtätningsstrategin ges uppgiften att ta fram bevarande och utvecklingsplaner för delar av Zon 2 och 3 i förtätningsstrategin.

Behovet av ett sammanhållet dokument med detta syfte är stort. Ett väl utformat Stadsbyggnadsprogram svarar på både frågor om vad som ska/bör
bevaras och vad som kan/ska utvecklas.

Vi inom Liberalerna menar att man i nuvarande förslag inte fullt ut hanterar balansen mellan dessa syften.

Förslaget har en stark slagsida mot utveckling/förtätning. Speciellt tydligt är det längs de s.k. Stadslivsstråken där bevarande värda byggnader och miljöer klassats ner för att möjliggöra framtida förtätning.

Liberalerna menar att den dialogprocess som föregått programförslaget inte varit tillräckligt ambitiöst, hade rätt ansatts tagits så menar vi att programförslaget sett annorlunda ut. Vi menar att vid framtagandet av ett så betydelsefullt program som Stadsbyggnadsprogramet för Varbergs framtida förändring och förtätning borde dialogen med våra invånare vara mycket större och djupare. Att endast välja ut 16 personer som representanter för Varberg samlade invånare var ett demokratiskt underskott. Att dessutom göra detta under julruschen skapar frågetecken.

Stadsbyggnadsprogramet förtjänar en dialog med samma anslag som framtagande av Västerports planprogram. Kanske t.o.m. större i och med då denna skall ju vara grunden för Varbergs framtida stadsplanering.

Liberalerna yrkar därför på att inledningstexten ska arbetas om med större fokus på bevarande och mindre fokus på förtätning. Nuvarande förslag är allt för förtätningsinriktat. Varbergs unika karaktär bör bevaras och hanteras med stor omsorg. Att bo, vistas och verka i de miljöer som Varberg har, ger god livskvalitet. Vi liberaler vill därför att stor hänsyn tas till befintliga våningshöjder och byggnadsstilar i de områden och kvarter som bebyggelse sker i. Vidare bör vikten av att behålla befintliga våningshöjder tydligt markeras i inledningen, undantaget är områden som i slutförslaget pekas ut som önskvärd förtätning.

I Varberg finns det ett antal kulturbyggnader av hög bevarande klass
. Detta dokument har inte som syfte att hantera enskilda byggnader/fastigheter men i de områden/kvarter där förekomsten av särskilt viktiga byggnader Klass A eller ett större antal (klass B, C) borde det hanteras i texten.

Liberalerna anser att detta är ett dokument som ska beslutas i och ägas av kommunfullmäktige och utformas därefter. Vidare menar vi att grönområde/grönstruktur behöver ges en ökad tydlighet. Den övergripande struktur och de kopplingar som är planerade är inte hanterade tydligt nog på den mer detaljerade nivån.

Infrastrukturperspektivet behöver utvecklas. Den förtätning som är tänkt att möjliggöras kommer med största sannolikhet att utmana befintlig infrastruktur. Ökat antal fordon/fordonsrörelser, ökat behov avkollektivtrafik, ökat behov av cykel-och gångvägar behöver beskrivas och problematiseras i dokumentet. Nuvarande förslag visar en förvånande brist på insikt om hur antalet bilar med största sannolikhet kommer att öka på kort och medellång sikt.

Samhällsservice i den tätare staden behöver också beskrivas i dokumentet. Skolor/förskolor och andra samhällsbehov behöver lösas framgent, detta bör beskrivas i dokumentet.

Liberalerna har följande yrkanden på övergripande nivå.

Liberalerna yrkar på att

-dokumentet utformas för beslut i/och ägande av kommunfullmäktige.

- inledningstexten ska arbetas om med mer fokus på bevarande av våra
viktiga och karaktärsskapande miljöer. Den ensidiga fokuseringen på
möjliggörande av förtätning tonas ner.

- vikten av att ta särskild hänsyn till befintliga våningshöjder arbetas in i texten och ges en större vikt. Undantag områden som särskilt pekas ut som önskvärd förtätning.

-dokumentet tydliggör grönstrukturen även på den detaljerade nivån.

-dokumentet beskriver och problematiserar infrastrukturutmaningarna med en tätare stad, framförallt med en större realism när det gäller mängden fordonsrörelser med bil.

-dokumentet berör och beskriver behovet av samhällsservice i en tätare
stad.

Liberalerna har följande yrkanden

Liberalerna har följande yrkanden på ändring på områdesnivå.

Område 3

Områdesbeskrivningen känns inaktuell och bör hantera såväl bostadsbebyggelse längs Gödestadsvägen som tänkt samman knytning av väg/cykelväg mellan Västkustvägen och Äckregårdsvägen längs
Susvindsspåret. Vidare skulle även förändrad användning av vattentornet kunna beröras.

Område 5

Kvarter B och G bör i hela eller större delar ges bedömningen ”Mycket känslig för förändring”. Det är bebyggelsens kvaliteter som skall utgöra grund för bedömningen av bevarandevärdet inte placeringen intill tänkta förtätningsstråk s.k. Stadslivsstråk.

Område 8

Kvarter B är ett allt för stort och varierat område. En ny struktur bör ritas ut. Inom befintligt kvarteret finns delar som är både känsliga för förändring och mycket känsliga för förändring. Österängsvägen behöver även framgent ha en god framkomlighet för biltrafik. Bebyggelse längs vägen behöver utformas enligt detta.

Område 9
Kvarter C bör i hela eller större delar ges bedömningen ” Känslig för förändring”. Det är bebyggelsens kvaliteter som skall utgöra grund för bedömningen av bevarandevärdet inte placeringen intill tänkta
förtätningsstråk s.k. Stadslivsstråk.

Område 10

Kvarter B och D bör i hela eller större delar ges bedömningen ” Mycket känslig för förändring”. Det är bebyggelsens kvaliteter som skall utgöra grund för bedömningen av bevarandevärdet inte placeringen intill tänkta förtätningsstråk sk. Stadslivsstråk. Bebyggelsen i kvarter B, C och D har i allt väsentligt samma kvaliteter därför bör de bedömas lika.

Område 11

Behovet av Västkustvägen och Österängsvägen som viktiga trafikstråk bör beröras i beskrivningen och hänsyn tas till detta.

Område 14

Kvarter B innehåller Landeriet Freden, Swedenborgsgården samt de tre ”Johan Andersson husen” längs ringvägen som så olyckligt försetts med vanprydande fasadmålningar. Inom kvarteret finns även Idrottshallen och Påskbergsskolan. Ingår gör också del av grönområdet Påskbergsskogen med Kanonberget. Detta borde berörts och gett kvarteret bedömningen ”Mycket känslig för förändring”.

Område 15

Område 16

Behovet av Västkustvägen som viktigt trafikstråk bör beröras i beskrivningen och hänsyn tas till detta.

Område 17

Behovet av Västkustvägen som viktigt trafikstråk bör beröras i beskrivningen och hänsyn tas till detta.

Tobias Carlsson
Liberalerna Varberg

Inga kommentarer: