< div id=”header ”>< / div>

lördag 11 juli 2020

Sommarens läsning....Birger Schlaugs "Vad ska vi med samhället till" !


Jag läser just nu Birger Schlaugs nyutkomna bok " Vad ska vi med samhället till". 

Eftersom jag fortfarande läser den kommer jag att återkomma med recension. Men jag delar i stora delar den samhällskritik som han ger uttryck för i boken.

Stora delen av hans politiska tid var jag aktiv politiker inom Miljöpartiet och ser att MP förfallit i sin ideologiska uppfattning för att bli ett rent maktparti som kompromissat bort viktiga delar vad vi stod för på 80- och 90-talet.

Nu är mycket av Birgers kritik hur tillväxtsamhället förändrar , arbetslinjen som huvudspår och konsumtionen som medel den kanske viktigaste biten.

Vi förvandlas till ekonomiska varelser och inte till de sociala, kulturella och ekologiska vi borde vara. Hela vår status byggs på vinst, statusjakt och att vi gör karriär som går att kapitalisera.

Vi är låsta i uppfattningar som begränsar vår förmåga och ger utlopp. Men det finns ändå möjligheter till motkraft. Jag återkommer när jag läst hela boken.

Inga kommentarer: