< div id=”header ”>< / div>

måndag 13 juli 2020

Att gå i pension är en trestegsraket !



Jag har nu fått lära mig att pension av idag är en trestegsraket.

Det ska först räknas ut det som kallas allmän pension sedan tillkommer något i mitt fall AMF och därefter bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd .

Allt detta sammanlagt utgör det hela beloppet. Idag har jag 8563 kronor  via försörjningsstödet som ska täcka upp normen och hyra+el. Det är mitt utgångsläge.

Socialtjänsten och Pensionsmyndigheten är två skilda världar och inget man ska blanda ihop. De har olika kriterier och räknesystem och är inget som hör ihop.

Dock finns en VIKTIG ÅLDERSGRÄNS. Det är att 65+ då utgår bostadstillägg så den som vill ta ut pension innan bör tänka sig för. Det kan handla om mycket pengar för den som tidigare varit hänvisad till Socialtjänsten som samhällsparasit.

Inga kommentarer: