< div id=”header ”>< / div>

fredag 31 juli 2020

Perversa bostadstillägg gör att hyresvärdar kan höja hyrorna!


Mina uppgifter är egentligen privata men lämnar ut siffermaterialet ändå då jag varit genomkontrollerad av socialen i snart 19 år.

Inkomstpension   8.308 kr
Garantipension    1.931 kr
Premiepension        426 kr

Avdrag för preliminär SKATT - 2.259 kr

Bostadstillägg: 3.245 kr

AMF 291 kr

Avdrag för skatt: - 86 kr

Enligt min kalkylator blir det 11.586 kr netto

Jag skulle föredragit att jag får 12.000 kr i basinkomst än detta komplicerade pensionssystem och det ska vara ovillkorligt och utan skatt.

OM jag (vilket jag gör söker en bostad lämpligtvis en likvärdig tvårummare (som jag har nu) kommer mitt bostadstillägg att ÖKA.vilket gör att jag får ut mer i netto.

Det beror på att hyrorna är såpass mycket högre än den lägenhet jag har. Det finns således en morot att söka ny lägenhet. 

Många som nöjt sig med enklare boende kan ha lägre hyra än vad jag har men får samtidigt betydligt mindre i bostadstillägg.

Inga kommentarer: