< div id=”header ”>< / div>

fredag 24 juli 2020

Mina tankar om nästa lägenhet !


Jag söker lägenhet i Varberg. För närvarande beräknar Pensionsmyndigheten enligt aktuellt beslut min hyra till 4.084 kr i månaden för att få ett bostadstillägg.

Då jag för närvarande söker lägenheter i spannet 5.500 - 6.000 kr gick jag ner till Varberg Direkt för att få en hum om hur dyra lägenheter jag kan söka och hur mycket egenavgift jag då får var beredda att pröjsa.

Jag har i dagsläget vissa önskemål om läge och lägenhetens storlek och ingen omedelbar desperat situation men hoppas innan årsskiftet hitta något gångbart.

Tyvärr är det ingen bra sits att bostadstillägget ska styra mitt val men den utgör ganska stor andel av hyran på grund av låg allmän pension.

Jag ser det som så att hyresvärdarna med lätthet kan höja hyror, ange standard då vissa grupper därmed är skyddade.

Det finns många faktorer att ta hänsyn till när jag söker lägenhet. Det märkte jag när uppgifter skulle lämnas när jag sökte bostadstillägg.

Jag hade räknat med några hundralappar. Kom ihåg min mamma som fick en tvåa när jag flyttat "hemifrån" som fick pension och FICK BOSTADSTILLÄGG. Det var så på 90-talet.

Jag ville tagit över lägenheten för 22 år sedan när hon gick bort men fick inte. Idag har samma lägenhet en hyra på 5.500 kr och blir då en bra jämförelse vad jag mäktar med att bo i.

Politikerna pratar om nyproduktion. Gärna för sambon med fast inkomst och som planerar familjebildning men inte för mig som får stå ut med det som finns.

Hyror i nyproduktion ligger lätt 2 ggr hyran i en äldre lägenhet. Dvs de flesta avstår om det finns andra val.

Det finns inget som heter "bygga billigt". Det vet alla vid större renoveringar vid större underhåll att hyran kan då höjas kraftigt.

Min hyra på en en vindsvåning på Åkaren i Varberg låg på 4.900 kr för två år sedan. Nu totalrenoveras huset och jag räknar med kraftigt högre hyresnivåer. Ingen av de hyresgäster som bott där innan lär ha råd att flytta tillbaka.

Inga kommentarer: