< div id=”header ”>< / div>

torsdag 23 juli 2020

Varför hade jag det bättre som ung än ungdomarna idag - jo jag hade jobb ?

Antalet arbetslösa i Sverige uppgår nu till 557 000 enligt ny statistik från SCB. Det är en en ökning med 150 000 personer jämfört med samma period förra året. Det motsvarar 9,8 procent.
Ungdomsarbetslösheten ökar under coronapandemin och enligt de senaste siffrorna uppgår antalet ungdomar arbetslösa i åldern 15-24 år 238 000 personer, en ökning med 58 000 personer jämfört med samma period förra året.
Ja hur såg det ut när jag var ung 1973? 
Jo det fanns massor av jobb. Du behövde ingen utbildning och jag började på Monark i Varberg. Det var guldålder för industrin. Vi var heller inte med i EU. 
Idag är vi med i EU som skulle bli så förbannat bra. Vi har en stor arbetslöshet. Ungdomar är mer utbildade än jag var då som aldrig gått i gymnasiet men lik förbannat går ungdomar arbetslösa.
Hur bodde jag?
Själv bodde jag hos morsan i en fyra och med två yngre bröder i en fashionabel fyra på tredje våning i ett område Brunnsberg i Varberg. Nära till jobbet. Idrottade på fritiden.
Jag förmodar att idag har de flesta ungdomar inte det ordning och reda pengar på fredag. Dessutom hade jag jobb med LÖN inget jävla bidragsjobb. 
Hur ska arbetslösheten lösas ?
Eftersom industrisamhället är passé i den form som var 1973 så måste det satsas nytt. Men det är inte min sak att avgöra då jag från 1 juli inte längre är arbetssökande och kan skita i detta. 
Bollen ligger hos ungdomarna att själva avgöra vilken framtid de vill ha. Mitt recept att pröva på olika jobb även om man inte är utbildad till just det. Det blir erfarenheter sedan.
En utbildning är alltid bra att ha och körkort något jag inte hade 1973. Men jag hade jobb och nära till jobbet. 
Bostadsfrågan är viktig först när man skaffar familj och inte för att festa i. Det gjorde vi ute på lokal. En enkel etta är bra att börja med om det nödvändigtvis ska skaffas bostad. Men det förutsätter också ett stabilt jobb. 
De politiker som sitter idag kan inte lösa ungdomarnas problem. Det får de komma underfund med själva. Men valet 2022 är ett viktigt val där första- och andragångsväljarna kan påverka. Då lär jag ha mitt på det torra. 

Inga kommentarer: