< div id=”header ”>< / div>

torsdag 7 maj 2020

Snart får jag Basinkomst men det har tagit ett halvt arbetsliv utan arbete att få den !


Jag är med i två fb-grupper nekad sjukförsäkring som harvar på utan genomslag. Gruppen har ändå 3.638 medlemmar när jag kikade in

Den andra gruppen är medborgarlön - istället för arbetslinjen med 8.433 medlemmar. Genomslaget för den är väl ännu mindre då ändå ett antal får sjukersättning varje år.

För att få försörjningsstöd finns inga krav på sjukintyg om du saknar inkomst eller bara ansöker däremot att du ska vara inskriven på arbetsförmedlingen som aktivt arbetssökande. Du ska också om du saknar sjukintyg delta i de program och låtsasjobb som arbetsmarknadsenheten erbjuder iaf i Varberg.

Jag höll på i 3,5 år och tragglade med ett läkarintyg hos försäkringskassan och förvaltningsrätter som inte ledde någon vart mer än arbetsmarknadsenheten i Varberg till slut avskrev mig. Det är ingen idé sa dom då du har så nära allmän pension att sätta dig i sysselsättning.

När mina möjligheter till vettig sjukpension s.k förtida pension var uttömda (allting avslogs efter överklaganden ) ansökte jag direkt om allmän pension vilket fortfarande handläggs av pensionsmyndigheten.

Med denna bakgrunden att vara nollad vad gäller sjukersättning, ointressant att handlägga för arbete och drygt några månader till RIKTIG pension så kommer jag att koncentrera mig på detta. Det är då mitt människovärde återupprättas och jag slipper uppsöka försörjningsenheten i Varberg som jag gjort de senaste 19 åren.

Läser samtidigt att de som är med i a-kassan får allting serverat på silverfat av regeringen och samarbetspartierna C och L om de uppfyller kriterierna.

"Regeringen och samarbetspartierna har kommit överens om att genomföra ytterligare höjningar av a-kassan i coronavirusets spår, erfar Sveriges Radio Ekot. Taket efter de hundra första dagarna av arbetslöshet ska höjas till 1 000 kronor per dag, enligt uppgifter till SR. De nya reglerna är tillfälliga och gäller till januari nästa år."

Man kan då fråga sig vilken fb-grupp som drivit dessa frågorna om a-kassenivån eftersom januaripartierna fått raketfart till höjningar som ska betalas av skattebetalarna ?

Ur Basinkomstpartiet hemsida.

Basinkomst hjälper alla svaga grupper i samhället.

​"Att jobba för basinkomst är att få svaga grupper att jobba tillsammans. Motverka indelningen i mindre grupper som bekämpar och konkurrerar med varandra. Men basinkomst skulle även ge ekonomiskt starka ett mänskligare samhälle som inte drivs av rädsla och tvång. Till skillnad från traditionell välgörenhet är basinkomst även en permanent lösning. Basinkomst skulle göra fattigdoms-välgörenhet överflödig. Mycket resurser för annat altruistiskt arbete skulle frigöras. Automationen har gjort att vi kan skapa ett samhälle där alla har en ekonomisk grundtrygghet, allt som behövs är lite politisk vilja."

Inga kommentarer: