< div id=”header ”>< / div>
onsdag 15 april 2020
Mitt liv som samhällsparasit under coronakrisen gör att jag utnyttjar systemet till max !
Det finns saker jag har funderat på:
Inkomster som socialbidragstagare är till ingen nytta då lika mycket du får in minskas med lika mycket? För många lönar det sig inte att arbeta eller få biinkomster inm marginalen är 100 %. I mitt fall har jag ca 8400 kr i månad ut. Då inkluderas både hyra och el som är de fasta kostnaderna.
Bostadstillägg som pensionär vid 65 år är såpass högt i förhållande till min låga pension jag kommer att få att det lönar sig med en någorlunda dyr bostad och att ha en låg pension. Om man så vill straffas jag inte för att inte ha arbetat då bostadstillägget isf sjunkit vid en högre pension.
I mitt fall borde någon fatta att jag som socialbidragstagare inte gör allt för att komma i arbete utan istället utnyttja bidragssystemet maximalt. Exempelvis lagat tänder nyligen för ca 5000 kr vilket är en stor kostnad för många.
Dessutom har jag under 2,5 år processat mot Försäkringskassan helt i onödan om sjukersättning (helt var ansökt) och min ev arbetsförmåga och vad som kan vara anpassat arbete. Med detta sjukintyg har jag vare sig arbetstränat eller arbetsprövats nånstans då målet varit att få full sjukersättning. Efter avslag i Kammarrätten att de tar upp det till prövning gav jag upp.
Målet om några månader är nu allmän pension och bostadstillägg och som alla förstår är läget på arbetsmarknaden nu så att det inte är aktuellt för mig att söka arbete men måste stå som arbetssökande hos AF för att leva upp till kriterierna om försörjningsstöd.
När jag idag ser en vårändringsbudget där det ska stödjas företag och enskilda med anledning av coronakrisen känner jag mig ändå liten som samhällsparasit i sammanhanget.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar