< div id=”header ”>< / div>

torsdag 16 april 2020

Varbergs kommun kommer att ta bort avgifterna för uteserveringar vid upplåtelse avseende av allmän plats 2020 !


Taxa för upplåtelse av offentlig plats avseende uteserveringar 2020

Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige (möte 21 april) besluta

1. avgift för upplåtelse av offentlig plats som avser uteservering samt utställning av varuställ och varuexponering, A4, B1A och B1D, ska inte
utgå för tid som avser 2020

2. sådan avgift som redan erlagts ska återbetalas.

Beskrivning av ärendet

Under pågående Coronakris är det många företag som påverkas mycket negativt av att resande, handel och socialt umgänge kraftigt reducerats. En bransch som är av stor vikt för Varbergs stadskärna och som är speciellt
drabbad i den nu uppkomna situationen är restaurangbranschen.

Denna näring upplever ett stort intäktsbortfall och ett minskat antal gäster.Möjligheterna att fortsatt bedriva restaurangverksamhet är kringskuren av nödvändiga men begränsande regler för att skydda medborgarnas hälsa.

I skrivandets stund är möjligheterna till barservering nu borttagen och bufféservering är endast tillåten om köbildning undviks. Allt detta sammantaget innebär stora svårigheter för restaurangverksamheterna.

Staten har tagit ett antal viktiga åtgärder för att stötta näringslivet.

Varbergs kommun håller också på att ta fram ett antal åtgärder för att underlätta för företagen i Varberg. Det som företagen nu vittnar om är att anstånd med betalningar inte kommer att räcka. Rena bidrag eller lättnader
av avgifter behövs. Detta kommer till stor del vara en statlig fråga men kommunen kan titta på de områden där de kan göra en skillnad.

Slopande av avgifter för uteserveringar innebär att kommunen tar bort en avgift i syfte att underlätta för restauranger och caféer att även fortsättningsvis bedriva sina verksamheter. Uteserveringar möjliggör vidare
för krögarna att möta sina kunder utomhus. Detta innebär fler platser och större platser som kan generera intäkter för verksamheterna nu när borden glesas ut och bordsservering införs.

Förslaget innebär att kommunen inte tar ut några avgifter för upplåtelser av offentlig plats när den ska användas till uteservering under 2020 samt att sådana avgifter som redan erlagts återbetalas.

Några kommuner som redan infört lättnader är:

Falkenberg, Kungälv, Staffanstorp, Malmö, Kristianstad, Strömstad,
Norrtälje, Sigtuna och Jönköping.

Inga kommentarer: