< div id=”header ”>< / div>

tisdag 14 april 2020

Kan vi lita på Folkhälsomyndigheten när de inte har en aning om vad som händer ?


För den som är lite intresserad av lite coronahistorik hur Folkhälsomyndighten bedömde coronasmittan kan läsa här

Om dödligheten minskat i olika sjukdomar UTOM vad gäller corona borde ju så småningom kunnat utläsas om inte dödligheten har ökat på grund av coronaviruset i Sverige.

Vi ska skydda våra äldretaktiken har iaf inte varit framgångsrik vad gäller äldrebonden i vissa delar. Smittan har sökt sig dit ändå. Då hjälper inte förbud mot resor i fjällen eller avstånd på uteserveringar eller besöksförbud för anhöriga på äldreboenden.

"29:e januari 2020, Aftonbladet

Coronaviruset breder ut sig och får allt större spridning i Kina. Men risken att viruset ska sprida sig till Sverige är liten, enligt Folkhälsomyndigheten.

De allra flesta som smittas av virus har nära kontakt med en smittspridare, oftast i familjen eller i nära relationer, förklarar Anders Tegnell. Ute är det inte vanligt att man blir smittad, och virus klarar sig ofta väldigt kort tid utanför kroppen.

– Virus trivs inte i solljus. Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.

Anders Tegnell tycker att fokuset på munskydd blir olyckligt i sammanhanget. Det är få som smittas utomhus, de flesta får viruset av en nära anhörig i hemmiljö. Och där bärs inga munskydd."
– Just nu är det en onödig rädsla, och ju mer man diskuterar munskydd, desto större blir rädslan."

Inga kommentarer: