< div id=”header ”>< / div>

måndag 2 mars 2020

Pendeltågsstation i Värö närmar sig ett beslutsfattande om vilket stationsläge som föredras !


Att det BLIR en pendeltågsstation i Värö står ganska klart. Det finns avtal på det mellan Trafikverket och Varbergs kommun. Vad gäller regionen som har del i Hallandstrafiken är frågan om intresset är lika stort?

Det som känns lite oklart är att det för närvarande finns tre alternativa stationslägen som ska analyseras och beräknas kostnader på samt göras fördelning VEM som ska ta ansvar för dessa kostnader. Tillkommer ju sedan att planera in tågstopp när anläggningen blir klar och få ett ökat resande.

Ur alliansen i Varbergs insändare i HN (13 nov 2019)

"Vad gäller stationen i Väröbacka finns det en avsiktsförklaring undertecknad 2017 mellan kommunen, regionen och Trafikverket om att den ska byggas när tunneln är klar och tas i drift 2026. Ifrån kommunens sida kunde vi förstås önska ett tidigare genomförande, men å andra sidan fanns det över huvud taget inte med i Trafikverkets planering innan avtalet skrevs"

En viss beslutsvånda har inträffat då det södra läget finns i två versioner och oklart vad partierna i Varberg själva föredrar för läge vilket medför mindre eller större kostnader vilket som väljs. Samt en tidsaspekt att någon gång komma till skott med vilket läge som blir huvudalternativet så att planeringen på riktigt kan dras igång.

Varbergs kommuns hemsida

"En ny tågstation kommer att ge en positiv utveckling av hela Väröområdet. Planförslaget möjliggör cirka 2 800 nya bostäder i Väröbacka-Limabacka området och gör att de båda samhällena kan knytas ihop.

- Väröbacka med omnejd har ett mycket strategiskt läge och utvecklingen här kommer troligtvis att ske fort. Detta betyder väldigt mycket för hela Varbergs utveckling, säger Ann-Charlotte Stenkil, kommunstyrelsens ordförande, Varbergs kommun."

Inga kommentarer: