< div id=”header ”>< / div>

onsdag 11 mars 2020

När blir det min tur i bostadskön i Varberg?


En fd granne har efter 11 års kötid äntligen kommit upp på listan att han är en av de fem som får förfrågan om han kan ta angiven bostad som erbjuds hos Varbergs Bostad AB?

Jag har själv en officiell kötid på 5 år och 4 månader så än så länge ligger jag lågt. Men både han och jag bor med socialt kontrakt dvs vi hyr av socialförvaltningen. Jo så länge det finns skäl för det är det inga problem. Men vad händer om det INTE finns skäl?

I mitt och hans fall är det att vi saknar inkomst. Finns det ingen inkomst så betalar socialen hyran och att söka lägenhet är också att ha någon annat än socialen som hyresgarant.

För vissa grupper går ju staten in och garanterar hyran. Det kallas bostadsbidrag och bostadstillägg och anses lite finare än socialbidrag fast det är skattebetalarna som försörjer i båda fallen.

Själv anser jag att dessa bidrag borde tas bort då det snedvrider marknaden. Den som tjänar på hyresgarantier är hyresvärdarna inte hyresgästerna som blir en splittrad grupp. Istället borde exempelvis garantipensioner höjas istället och skatten sänkas för pensionärer.

Jag är i ett läge där jag bott lite över 2 år i den lägenhet jag bor i idag och ingen idé att söka annat boende innan jag kommer i pensionssystemet i juli. Men frågan är då? Är det min tur i kön hos Varbergs bostad AB eller får jag vänta några år till och slängs jag ut på gatan då jag inte längre uppfyller villkoren för socialt kontrakt?

Inga kommentarer: