< div id=”header ”>< / div>

måndag 17 februari 2020

Fallet Gustaf 85 år som slapp bli storpolitik för han hade mig som granne !


Historien om Rolf i Trelleborg som handlade om en 88-åring som sov i en bil och inte hade någonstans att bo delade jag på min fb och genast blev det storpolitik.

Naturligtvis finns det bakgrund och orsaker men naturligtvis enligt förstågsigpåare till vänster att det var SD:s fel. De styr ju Trelleborg och det var där det hände. SD i kommunen insåg faran och fick honom snabbt in på ett hotell sedan Joakim Lamotte larmat med sina karaktäristika inslag direktrapport från bilen.

Jag kan ta upp ett ett fall i Varberg för ett tiotal år sedan vad som kan hända när någon blir gammal och inte saker uppmärksammas i tid.

Jag bodde granne med Gustaf en man på 85 år som hade bott ensam i sin lägenhet i 30 år. Brukade alltid sitta på biblioteket och läsa tidningen. Han levde ett stillsamt isolerat liv under dessa år. Han hade två bröder som kom och hälsade på riktiga Knolhultagubbar som hämtade ur en Åsa Nisse-film.

Genom åren började det hända saker: äldste brodern som hade bil och körkort blev av med sitt körkort då han hade kört oaktsamt i trafiken vilket kan kan vara lätt till när man kommer upp i åren och kommit upp på trottoarer och liknande. Det blev då krångligt för bröderna att träffas som de brukat. De bodde en bit ifrån varandra och det var inte cykelavstånd precis.

Den andre brodern något yngre kom in på Ekekullen ett äldrehem och bröt lårbenshalsen vilket naturligtvis förhindrade rörligheten och möjlighet att komma och hälsa på. Gustaf själv började få känningar i ryggen och svårt att röra sig men knackade ofta på min dörr så han kunde ha telefonkontakt.

Varför han inte skaffat mobil berodde på att han såg dåligt och svårt att se knapparna på mobilen. När jag då var inne hos Gustaf han skulle låna mobilen upptäckte jag en obetald räkning hyran. och påpekade detta. - Jo men jag har för ont i ryggen för att kunna gå ut sa han och betala den på posten som han gjort i alla år.

Jag kontaktade omedelbart socialtjänsten i Varberg att Gustaf behövde hemtjänst och god man annars får han betalningsanmärkningar och riskerar bli vräkt och att Gustaf inte kunde gå ut för då var risken han gör på sig då han på grund av ryggen inte snabbt nog kunde hinna uppsöka toalett.

Socialtjänsten startade en utredning och lät saken bero ringde tillbaka och fick följande svar: - Nu är ärendet SEKRETESS så vi kan inte lämna ut uppgifter som har med Gustaf att göra ( som var min granne) men vi har uppmärksammat problemet med att betala viktiga räkningar, hans behov att ha kontakt med bröderna och hans besvär med ryggen och viss läckage som kan uppstå.

Problemet avhjälpes inte helt då han bara fick hemtjänst en gång i veckan. Det kom ett gäng matlådor en gång i veckan som lastades in i frysen. Jag ringde tillbaka till socialtjänsten och påpekade att Gustaf behöver daglig hjälp inte en gång i veckan med hjälp att duscha.Jomen Gustaf en ekonomisk man utan dyra vanor såg att det blev dyrt med all hemhjälp och såg utgifterna stiga inte till sina egna behov som krävde sociala insatser.

Efter ett tag blev det som jag ville och det kändes tryggt när jag hörde hemtjänsten komma i trappan och titta till Gustaf istället för Gustaf envist knackandes på min dörr när han behövde hjälp med saker.

Efter ett år kom sedan lösningen: Gustaf placerades på samma ålderdomshem som sin bror ute i Rolfstorp då slapp han ringa och han fick slutligen den hjälp med han behövde och också människor omkring sig. Men ska vi ha ett samhälle där det blir svårt med anhöriga som själva har problem, en socialtjänst som sätter upp SEKRETESS och utredningar som tar tid. I fallet Gustaf gick det bra. Han hade en granne som brydde sig.

Inga kommentarer: