< div id=”header ”>< / div>

torsdag 13 februari 2020

Analys över de politiska partierna i Varberg !

Jag har funderat länge på vad jag efterlyser för parti i Varberg.



Jag kan inte bara kritisera andra partier jag måste ha något eget att komma med. Men börjar här med hur jag ser på de politiska partierna i Varberg.

Själv var jag väldigt besviken på Miljöpartiet som jag var med i under förra mandatperioden men INTE mina egna insatser i kultur- och fritidsnämnden. Där fanns bra driv i nämnden och oftast samstämmighet kring frågorna. Tjänstemän som rapporterade och vi kände alla att här händer det något.

Beträffande Miljöpartiet i Varberg kändes det precis tvärtom. Inget fick ifrågasättas och motioner fick inte läggas fast det gjordes på slutet då 11 motioner slängdes in men det räckte inte för att MP skulle hålla sig kvar. Det var uppenbart en stor personmotsättning mellan mig och styrelsen och kf-gruppen. En motsättning som aldrig fick ett bra slut.

Jag har en bestämd uppfattning att ett parti som inte tar minst 4 mandat i ett kf-val har inte i fullmäktige att göra. Alla partier som tar mindre än detta kan räknas bort i mina tankar.

Miljöpartiet och SPI (pensionärspartiet) var närmast spärren i 2018 års val i Varberg och båda hade fått 2 mandat vardera om de klarat 3%- spärren. Inget av partierna gjorde det. Närmast efter dessa var Kommunisterna som klarade 1 % -spärren och får valsedlar utlagda till nästa lokala val.

Dessa partiers väljare har således inget parti som representerar dem i nuvarande kommunfullmäktige och ingen av de andra partierna som kommit in kommer inte heller att driva deras specifika frågor.

Jag har följande synpunkter på de partierna som sitter med idag:


Socialdemokraterna

Ett parti som vill mycket och vill mera men löser det mesta genom att ständigt tillskjuta pengar antingen genom statsbidrag eller ökad kommunskatt så löser de sina ekvationer. Dessutom som ett större parti måste de tillgodose sina politikers önskemål om äskanden och behöver aldrig prioritera.

Vänsterpartiet

Ett parti för offentlig medelklass verkar främst ha värderingsfrågor högre än ujämningsfrågor och har märkts främst att försvara afghaner som berörs av gymnasielagen får stanna , att det ska finnas en avgiftsfri kulturskola och avgiftsfria bussresor lite bättre tillskott för nämnderna så de behåller kvalitetsnivån i verksamheten. V har ingen påverkan på politiken alls i Varberg som jag ser det i dagsläget. De känns lite utanför det mesta.

Sverigedemokraterna

SD lägger gärna budgetar där de inte vill höja skatten lite annan prioritering mellan nämnderna där de vill något annat i vissa medan de använder kultur- och fritidsnämnden som mjölkkossa för att få sina budgetar att gå ihop.
I realiteten när budgeten är klar är SD ett rent alliansparti och driver inte sina egna förslag de lagt i budgeten (novembermötet) utan inordnar sig så att de kan dricka kaffe i lugn och ro med andra ledamöter i nämnden när budgeten väl hanteras där.

Allianspartierna (M+C+L+KD)

Det som är mest utmärkande i Varberg är att alliansen i byggnadsnämnden är där det spricker upp mest. M+C driver en linje "förtäta" L+KD en annan "bevara" S görs till vågmästare. I budgetsammanhang är alliansen dock enig då den stora skiljelinjen gått mellan de som vill bibehålla skattenivån Alliansen + SD mot S+V som vill höja skatten.

Det är svårt att jämföra rikspolitiken med det som händer i Varberg vilket bör ge utrymme för ett lokalt varbergsparti.

Som jag tidigare skrivit måste ett sånt parti ha chans på minst 4 mandat om de ska vara gångbara.

- AfS eller Medborgerlig Samling skulle kunna ha chans att kunna ta SD-mandat men räcker antagligen inte till att räknas in som ett "brett parti". De är för smala och sabbar nog mer för SD än gör nytta.

- Kommunisterna som gjorde ett bra val är numera splittrade då deras mest drivande i lokala frågor lämnat partiet.

- Miljöpartiet och SPI verkar ha upphört helt och inget av dem lär komma in i kf efter nästa val som jag ser läget just nu.

- Något brett lokalt varbergsparti finns inte i sikte. Varbergsborna gnäller gärna men är ovilliga att jobba för ett sådant parti.

Inga kommentarer: