< div id=”header ”>< / div>

fredag 14 februari 2020

Jag är ende politikern i Varberg som intresserat mig för hemlösa och bostadslösa då jag är i sitsen själv !

Jag såg Uppdrag Granskning som handlade om hemlöshet. Personer som får flacka omkring på tillfälliga boenden som är svindyra.

(kommunens lösning (Varberg)för socialt utsatta som nu tömts på boende och stått tomt i 2 års tid)

Jag fick också lära mig två begrepp: "socialt bostadslösa" dvs dem som har missbruk eller lider av psykiskt ohälsa. "strukturellt bostadslösa" såna som fallit mellan stolarna och inte snabbt kan fixa boende själva.

Socialstyrelsens definition av hemlöshet

Socialstyrelsens definition av hemlöshet omfattar fyra olika situationer, något förenklat:

Situation 1: Akut hemlöshet

Hit räknas förutom "uteliggare", dvs. personer som sover ute eller i trappuppgångar, bilar, tält och liknande, även dem som övernattar på akutboende eller härbärge eller i jourboende, skyddade boenden eller motsvarande.

Situation 2: Institutionsvistelse och stödboende


Intagen eller inskriven på en kriminalvårdsanstalt, eller annan institution eller stödboende och ska flytta därifrån inom tre månader, men har ingen bostad att flytta till.

Situation 3: Långsiktiga boendelösningar

Boende i någon av socialtjänstens särskilda boendelösningar, där boendet är förenat med tillsyn och särskilda villkor eller regler. Det gäller t.ex. försökslägenheter, träningslägenheter och sociala kontrakt.

Situation 4: Eget ordnat kortsiktigt boende

Bor tillfälligt och utan kontrakt hos kompisar/bekanta, familj/släktingar eller har ett tillfälligt inneboende- eller andrahandskontrakt hos en privatperson.

Den här breda definitionen av hemlöshet har använts sedan 2011. Den lyfter fram att hemlöshet kan bero på såväl strukturella som individuella faktorer och att hemlöshet inte är en egenskap utan en situation som en person kan befinna sig i, under olika lång tid.

Själv befinner jag mig i situation 3 då jag har ett socialt kontrakt med särskilda regler. Det innebär att socialtjänsten innehar förstahandskontraktet och jag i princip hyr av dem. Jag har stått i bostadskö lite över 5 år men saknar för tillfället inkomster.

Min situation har förbättrats genom åren då jag blivit helt skuldfri och också skjutit fram min plats i bostadskön. Dock har samhället misslyckats med att kunna ge mig en försörjning som brukar vara ett krav att vara gångbar på bostadsmarknaden.

För den som är intresserad kan jag visa att jag redan 2014 ägnade uppmärksamhet åt hemlösheten och bostadssituationen och ställde frågor till socialnämndens ordförande i Varberg.

"Jag önskar med anledning av att det förs diskussion hur vi ska klara vår bostadsbrist i kommunen och det mest talas om siffror gällande hur högt bostadsbyggande vi antas klara av under en nära framtid vad som i dagsläget gäller drabbade grupper.

Det är ett nytt politiskt landskap. Vissa grupper var inte intressanta för de politiska partierna eller media att fokusera i valrörelsen.

Det gäller romer som vistas i kommunen som någonstans tar vägen där det finns de som sitter hela dagarna utanför på gatan och ber om nödhjälp. Vad finns för planering dels att de ska kunna bo drägligt under sin vistelse här? Är det värdigt att vi har tiggare utanför våra butiker och på andra ställen där barn och ungdomar går förbi “att så här är det”?

Beträffande flyktingmottagningen finns nyanlända och ensamkommande flyktingbarn. Där kommunen har avtal om visst antal. Det förekommer olika uppgifter om huruvida vi klarar eller inte klarar att uppfylla vårt avtal. Ett politiskt slagträ som inte gagnar kommunen. Avtal ska hållas. Rak fråga klarar kommunen att ta emot det antal som är avtalat med Migrationsverket i dagsläget?

En tredje grupp som vuxit är antalet som har sociala kontrakt. Många ser det som enda chansen att överhuvudtaget taget ha någonstans att bo. Vad avser kommunen att öka eller minska denna del? Självklart vore det önskvärt att ingen är i behov av det men många har svårigheter och detta blir då en nödvändighet.

Den vanliga bostadsbristen och lagstagade sociala grupper är åtaganden där kommunen har skyldigheter. Dock har socialtjänsten en policy att de inte är någon bostadsförmedling hur går detta ihop med att handläggningen av just sociala kontrakt då är förlagd där?"

Inga kommentarer: