< div id=”header ”>< / div>

måndag 21 oktober 2019

Tre kronor mer i skatt för plastpåsen från 1 maj 2020 !


Tre kronor i skatt på varje bärpåse och 30 öre för de små som finns för frukt införs 1 maj nästa år. Det sägs att det är C och L som varit de mest drivande till idén men nu får Januaripartierna ta konsekvenserna då de är överens om detta.

För egen del storhandlar jag ytterst sällan men när jag tar en plastpåse är det för att sedan kunna använda den som soppåse efteråt. Som sig bör kommer jag säkert att hamstra påsar innan skattehöjningen om inte affären i förtid börjar ta ut en högre avgift för att vänja kunderna vid omställningen.

Förutom plastpåsar har jag en tygkasse som jag använder då och då vid större inköp. I mitt fall kommer jag i det längsta att undvika köpa dyra beskattade påsar i fortsättningen från affären när det blir beskattning på dem.

I övrigt är det mycket plast redan kring maten tycker jag som inte är beskattad. Det syns i varje fall i soppåsen.
"Skatten, som ska träda i kraft 1 maj nästa år, tas ut med tre kronor per plastbärkasse. I dag kostar en sådan redan mellan två och tre kronor i butiken, så priset för kund kommer att hamna runt fem kronor"
Men precis som med kemikalieskatten kanske inte syftet med skatten blir vad som är tänkt.

Inga kommentarer: