< div id=”header ”>< / div>

lördag 1 juni 2019

Klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop säger FN !


Att klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget intresserar inte politikerna.

Klädindustrin släpper ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop, enligt FN:s handelsorgan Unctad. Att köpa ekologisk bomull hjälper inte om energin som går åt vid tillverkningen kommer från kolkraft.

"Klimatpåverkan sker med 3,1% vid distributionen av varor till affärerna, med 10,8% när vi tar bilen till affären för att köpa jeansen, med 2,9% när vi tvättar dem, med 2,8% för att ta hand om dem efter att vi slängt dem. Men den stora klimatpåverkan, 80,4% sker vid tillverkningen, som inbegriper allt från bomullsodlingar till textilfabrikerna"

Själv har jag minimerat mina klädinköp. Ger bort och skänker det jag inte vill ha om det inte är helt utslitet. Nej jag har tillräckligt med kläder än att behöva gå till second hand däremot köper jag annat vid behov där om jag hittar fynd.

Inga kommentarer: