< div id=”header ”>< / div>

tisdag 29 januari 2019

Vad tog medborgarlönen vägen?


Läser Birger Schlaugs nostalgiblogg om hur det var förr i Miljöpartiet. Jag var ju med då.

Framförallt fastnade jag för det här bilden ovan med medborgarlön som MP effektivt har dödat genom att sukta efter makten och övergett helt.

Medborgarlön - istället för arbetslinjen
heter annars en ganska aktiv facebook-grupp jag rekommenderar.

Mitt förslag till medborgarlön är följande

- Du måste vara kvalificerad för att få det och det ska gälla dem längst ner på skalan

Kvalifikationer:

Du ska under minst fem år varit tillgänglig på arbetsmarknaden men inte lyckats komma in i utbildning, praktik eller arbete.

Du bör vara över 63 år då chanserna att få ett jobb eller inkomst att livnära sig på är obefintliga (under förutsättning att du prövats under fem år eller inskriven som det så fint heter)

Du går på försörjningsstöd vilket innebär att du besöker socialkontoret en gång i månaden hela året

Denna gruppen som jag själv tillhör är de sårbaraste i landet och arbetsförmedlingen vill inte ta i oss med tång och försäkringskassan avslår varje form av läkarintyg och påstår att det finns arbetsförmåga. Frågan är om den förmågan är så pass stor att man slipper undan att söka försörjningsstöd?

Vad innebär att kvalificera sig till medborgarlön?:

Som jag ser det en fastare tillvaro där incitamenten att få in inkomster ökar då ribban sänks. AF, FK och Socialtjänstens arbetsmarknadssekreterare har totalt misslyckas med mig och har inget att erbjuda.

Sänks ribban ökar alltså motivationen att göra något åt min situation. Idag är den obefintlig.

Medborgarlön i praktiken

De som är kvalificerade till medborgarlön skulle om de önskar erbjudas OSA-jobb offentligt skyddade anställningar eller former av samhällstjänst där det inte är lönen som är det viktiga utan för att komma ut i en gemenskap, kunna göra en insats och se något meningsfullt som är skräddarsytt för individen.

Kreativa människor får utlopp att tillsammans med andra idésprutare få in en fot där de känner att de är något, att de behövs och pejla idéer.

Vad gäller utbetalningen av medborgarlönen kan väl Roboten Ernst få sköta det. Det är lättadministrerat och kräver inte så mycket administration när man väl vet vilka som är kvalificerade. Medborgarlönen upphävs efter 85 års ålder då personen går över till basinkomst dvs pension.

Inga kommentarer: