< div id=”header ”>< / div>

torsdag 3 januari 2019

Tack kultur- och fritidsnämnden i Varberg 2014-2018 för bra diskussioner och beslut under den gångna mandatperioden !



Intressant betraktelse av kultur- och fritidsnämndens i Varbergs ordförande Christofer Bergenblock (C) över de gångna åren 2011-2018 skriven på fb i form av anteckning.

Själv har jag varit med de senaste fyra åren i nämnden 2014-2018 och vill ge mina intryck.

Jämställdhet

Jag tror ingen nämnd i Varberg har varit mer noga att ha med jämställdheten som underlag för varje beslut som tas än just kultur- och fritidsnämnden. Det har varit ganska påtagligt att fördelningen pojkar och flickor fått den uppmärksamhet som gagnar att det lönar sig att satsa på just jämställdhet i aktiviteterna.

Kulturhuset Komedianten

Generösa öppettider är ett måste för att locka besökare och en mångfald av utbudet. Komedianten är en smältdegel för äldre såväl som yngre och uppskattas av många varbergare och även besökare. PÅ gång är också en fräschare bokbuss som ska serva ute på landsbygden.

Ungdomsverksamheten

Centralen (Rosenfred) och ungdomsgårdarna har fått sig en rejäl ansiktslyftning runt om i kommunen: Träslövsläge, Veddige, Bua och snart Tvååker visar på lyhördhet i nämnden att vilja satsa.

Konstgräsplaner

Kanske där jag väntat på att vi ska ta en miljövänligare satsaning om det ska läggas pengar på detta. Jag är övertygad om att det finns bättre underlag än dagens gummigranulat men under tiden har nämnden verkligen försökt hitta något som gagnar både miljön och spelarna så se det som en kompromiss det som är genomfört idag.

Meröppet

Att nyttja de mindre biblioteken bättre så har meröppet blivit en succé som kommer att utvecklas.

Tresteget

Med buller och bång gick jag emot satsningen i början på mandatperioden då jag trodde att att satsningen på 147 miljoner skulle leda till skattehöjning och att det inyte skulle satsas på en ny simhall. Sammantaget har satsningen blivit bra men det är först när det byggs en utearena för fridrotten som satsningen blir komplett.

Damen med väskan

Med knapp majoritet Alliansen ihop med SD ville nämnden inte ta emot gåvan. Jag och S ville ta emot gåvan. Det blev istället en satsning i Brunnsparken på Knutte Wester Vattenbärare i tre utformningar som ersättare. Om den gillar jag mest del tre där flickan sitter på bänken.

Konstmiljonen

Lyckad satsning på landsbygden som jag bara tror SD är emot. Varför förstår jag inte.

Sjöaremossen

Nya omklädningsrum och en uppfräschning krävde Kungsbackas medverkan och nu ser framtiden ljus ut. För framtiden vill vi att området utvecklas till ett fritidsområde som sträcker sig hela året.

Ny bad- och simanläggning

Kanske nämndens svåraste fråga. Inte minst som kommunstyrelsens arbetsutskott ville begränsa det ekonomiskt med 300 miljoner tills de fattade att det inte räcker för en 50 metare och med de krav och behov som nämnden hade att göra med. Nya kommunfullmäktige har nu välsignat satsningen som ska stå klar 2021 på Håsten.

I övrigt känner jag mig nöjd med kultur- och fritidsnämndens majoritet dvs alliansen och att jag fått medverka i alliansgruppen trots internt strul med Miljöpartiet vars mandat jag innehade under hela mandatperioden. Både S och SD har i nämnden som konstruktiv opposition ´medverkat till att diskussioner och beslut blivit ännu bättre i nämnden.

Inga kommentarer: