< div id=”header ”>< / div>

fredag 4 januari 2019

Som konsument har jag mer makt än att vara vardagspolitiker !



Det har gått några dagar sedan årsskiftet och jag har fasats ut som politiker.

Jag är nu en vanlig människa vad det nu betyder. Dvs konsument och kund det är då jag betyder något. Man kan numera vara medlem där man handlar Kjell & Company, Dressman, Intersport, Team Sportia, Elgiganten för att ta några exempel där jag är medlem och kund.

Vi får inte glömma ICA där jag är storkund. Min bank där jag är kund har jag mest på nätet att göra med.

Som konsument har du makt. Jag får massor av reklam varje vecka med erbjudanden men är jag medlem eller har t.ex. ICA-kort belönas jag hela tiden och de vill naturligtvis att jag handlar mera.

Som konsument och kund har du ett värde penningvärdet och även om jag inte betalar skatt så drar staten in pengar där via moms och punktskatter. Staten försörjer sig alltså på att vi konsumerar rikligt. Vi arbetsbefriade håller ju också igång en massa människor som har jobb via vår konsumtion.

Det är genom dina dagliga val du gör skillnad. En politiker styrs ofta av de hela tiden måste ha en majoritet med sig i en fråga för att få genomslag. En politiker bestämmer inte alltid ärendeordningen på ett sammanträde utan får ta ställning till den meny som erbjuds för dagen.

Många som tycker härs och tvärs passar inte till politiker. De kan tycka i egen sak men förstår inte att politikens villkor går ut på att komma överens inte ställa till det. När man som politiker inte känner att man kan påverka ett ärende kan man välja att inte delta i beslutet eller reserva sig blankt eller skriftligt.

Som kund avstår jag oftast men slår till ibland när jag behöver något eller känner mig ha råd att införskaffa något. Då de flesta är konsumenter och inte politiker kallar jag dem för tyckare. Den som uttalar sig som politiker måste vara insatt, delta och också ha ett visst förtroende att inte tala i egen sak för sin egen räkning.

Jag är ganska förvånad att politiker idag använder opinionsmätningar som någon slags kundundersökning hur de ska ställa sig i olika frågor. Jag är i dagsläget hellre medlem i ICA än i ett politiskt parti. Min röst ska vara något värd och jag ska känna att jag får utdelning också. Inget parti som sitter i riksdagen kan lova mig det.

Inga kommentarer: