< div id=”header ”>< / div>

torsdag 24 januari 2019

GRÖN SKATTEVÄXLING - en medelklassreform som ökar klyftorna i samhället !



En sak jag tycker är bra GRÖN SKATTEVÄXLING.

Att beskatta det som vi vill se mindre användning av och högre på sådant vi vill ska minska. Det sägs i regeringsöverenskommelsen att 15 miljarder ska användas till GRÖN SKATTEVÄXLING.

Det finns en aspekt i det hela att orättvisorna och klyftorna lär ÖKA när vissa konsumenter lär få mer att spendera och konsumera för medan andra inte får någon del alls av den gröna skatteväxlingen.

Det mest rättvisa är när just användningen minskar i förbrukning av klimat- miljö- eller hälsoskäl om det vore så. Minskar alkoholanvändning, bilism och flyget om vi ökar skatterna eller gör vi folk mer förbannade? I synnerhet i de lägre skikten.

Om vi tar den andra sidan att skatt på arbete kan sänkas på de medel som vi får in via den gröna skatteväxlingen. Är det självklart att det ska gynna de högre skikten med goda inkomster t.ex. genom att ta bort värnskatten?

Om jag ser andelen "enkla jobb" som det är ont om bör inte de betalas bättre om de nu betalas med LÖN alls för att få in fler i jobb och få till bättre arbetsmiljö i de jobb där folk slits ut och jobbar häcken av sig? Eller ska de betalas sämre för att tvinga in fler i dessa jobb bara för att arbetslinjen gäller?

ALLA kan arbeta säger politikerna. Då frågar jag mig var det funnits ett LÖNEARBETE åt mig de senaste 18 åren och VARFÖR inte jag kommit in i arbete. Detsamma kan sägas av många av de nyanlända som har svårigheter med jobb efter etableringsfasen.

Jag är etablerad synnerligen etablerad men på något sätt har SAMHÄLLET totalt misslyckats med mig på något sätt. Nästa månad kommer jag inte att få några inkomster alls då mina politiska fötroendeuppdrag upphört och jag helt och hållet ställs i utanförskapet.

Trots detta gillar jag GRÖN SKATTEVÄXLING men inte till vilket pris som helst,

Ur WIKIPEDIA
"Grön skatteväxling är en miljöpolitisk åtgärd som innebär att miljöfarliga produkter och tjänster beskattas hårdare än tidigare, medan skatter på arbete (så som löneskatter och arbetsgivaravgifter) sänks. Grön skatteväxling kan kategoriseras som ett ekonomiskt styrmedel som myndigheter kan använda sig av för att skifta skattetryck från arbete till naturresursförbrukning och miljöförstöring. Man önskar genom denna åtgärd få miljövinster, alltså att miljön mår bättre, samt öka effektiviteten i samhället genom ökad sysselsättning.

I dagsläget kommer större delen av skatteintäkterna i Sverige från arbete (ca 35 procent av BNP). Regeringen Persson hade för avsikt att genomföra grön skatteväxling under perioden 2001 till 2010 om totalt 30 miljarder kronor. Vid regeringens avgång 2006 räknar man med att lyckats skatteväxla totalt 13,6 miljarder kronor."

Inga kommentarer: