< div id=”header ”>< / div>

lördag 6 oktober 2018

Om bostadsproduktionen minskar hur ska vi korta köerna med fortsatt hög invandring?


Byggandet under de senaste tolv månaderna i Stockholm har halverats och minskat med 52 procent.

Är det konstigt? Alltför höga priser som få kan betala När det satsas på kvantitet istället för kvalutet. När vi får allt fler som är överskuldsatta. När arbetsmarknaden tenderar att delas upp mellan kvalificerade jobb där det råder brist och enkla jobb där det finns överskott på sökande?

Det går bra för Sverige hävdar regeringen och visar friserade siffror som passar dem. Men det är från en Stockholmhorisont. Om ny byggandet tenderar att minska i Stockholm vad händer då ute i landet kan vi fråga oss?

Själv bor jag i förtätningens Mecka i Varberg där byggherrar vill förtäta och helst bygga bostadsrätter så tätt och så högt som möjligt. Det planeras dessutom en ny stadsdel som kallas Västerport som ska innehålla 2500 bostäder. Politikerna är lyriska.

Märkligt nog hälsar jag en lågkonjunktur välkommet i detta läget. Jag VET att bostadsbyggandet är en del av tillväxten och en del av att "sätta fart på Sverige" men dags för lite eftertanke.

Jag tillhör dem som i likhet med SD vill ha ett flyktingstopp till min kommun. Isf får det bli lösningar typ husvagn eller liknande. Vi har i Varberg en bostadskö på 11-12 år i det kommunala bostadsbolaget och samtliga partier har misslyckats med att bygga bort bostadsbristen.

Okey jag får väl kallas rasist då och främlingsfientlig. Vi kommer att fortsätta ha en hög inflyttning från andra delar av Sverige och det är fult att peka ut nyanlända som särskild grupp. Men hur ska dessa få bostad utan att behandlas genom särskilda förturer?

SD gick ttots allt fram med två mandat i in kommun från 6 till 8 mandat. Det röda blocket fick oförändrat 22 och Alliansen fick 31 mandat (samma majoritet som innan men utan MP). Miljöpartiet förintades helt och något grönt alternativ finns inte längre sedan MP valdes att assimilerad hos Alliansen.

Väljarna har proteströstat i Varberg. Den som vill påstå att Alliansen vann valet kan se det som en proteströst mot regeringen eller en proteströst med SD.

Jag kommer ALDRIg att ha råd att köpa eller hyra något i nyproduktion och måste anpassa mig till en lägenhet på min nivå om det dyker upp. Jag räknar med några år till i bostadskön. Samma lägenheter jag konkurrerar om finns också nyanlända som slåss om samma lägenhet.

Vad gäller jobben samma sak. Jag är hänvisad till enkla eller anpassat jobb. Det är bara det att nyanlända prioriteras framför mig. Jag är inte vatten värd för politikerna möjligen hos SD. De vill ju underlätta så att jag får mindre konkurrenter om bostad och jobb.

Sedan är vi ganska överens om att det går inte att förtäta hur mycket som helst eller för den delen bygga bort någon bostadsbrist för att vi har haft alltför hög invandring i Sverige.

Inga kommentarer: