< div id=”header ”>< / div>

torsdag 3 maj 2018

Problem i Varberg att lista sig till de privata vårdcentralerna !



Den som hör diskussionen om "Vinster i välfärden" känner inte igen sig i Varberg.

Här handlar det om valfrihet i vården. Den som vill lista sig till en privat vårdcentral blir mött med kalla handen.

Själv har jag aldrig listat mig utan blivit tilldelad en närliggande vårdcentral i regionens regi som jag egentligen inte vill tillhöra.

Det är inte helt enkelt heller för de privata vårdcentraler som finns att expandera då de har viss givet läge och viss inkörd verksamhet som måste planeras långsiktigt. Att motverka flykten från de offentliga vårdcentralerna ska också mötas och då kan det inte heller ställas krav på redan etablerade privata vårdcentraler att kunna ta emot fler listade patienter.

Att etablera nya vårdcentraler görs inte heller så enkelt det gäller att även det möta behovet oavsett om det är en privat eller offentlig mottagning som öppnas. Jag själv satt i primärvårdsnämnden 1994-1998 då Vårdval Halland inte gällde då Västra Vall VC bestod av tre delar norr, söder och öster om vi ska förenkla det.

Vi byggde då Håstens VC med lyckat resultat för att avlasta Västra Vall. Befolkningen har därefter ökat och privata vårdcentraler kommit till. Något jag tror är viktigt idag är att det finns ett valfritt apotek i närheten. Ja apotek kan ju finnas lite varstans idag.

Listoppet i Varberg på privata vårdcentraler upphörde 30 april formellt.

Inga kommentarer: