< div id=”header ”>< / div>

onsdag 23 maj 2018

Idag i kultur- och fritidsnämnden ville jag avstyrka föreslagen detaljplan för Kvarnliden 9



Vid kultur- och fritidsnämnden yrkade jag avstyrkan men fick endast med mig SD på avstyrkan av detaljplanen Kvarnliden 9. Frågan är ute på en samrådsremiss så sista ordet är inte sagt än.

Reservation Kvarnliden 9

Jag reserverar mig och vill avstyrka förslaget till detaljplan Kvarnliden 9 då jag anser det är allt för volymmässigt och omfattande inom en begränsad area..

Inom området ligger också en omlastningsstation för att källsortera sopor inom området oklart vad det är tänkt att ta vägen. Kv Mästaren ska bebyggas och förtätas. Det föreslagna området Kvarnliden 9 har i många år varit en allmän parkeringsplats oklart hur dessa parkeringar ska ersättas samtidigt som det bör tillskapas nya parkeringar

Volymmässigt anser jag att området i första hand ska anpassas till byggnationen inom kv Kvarnliden norrut och inte bli alltför dominerande som den sannolikt blir i kv Mästaren som ligger jämte österut. Rosenfredskolan angränsar och är ett landmärke som syns vida omkring. Den mesta av bebyggelsen kring Drottning Blankas plats och grönområdet Kilen är av småskalig art och är inte dominerande i angränsning till grönområdet.

Dessutom behövs andra ytor än bara rena boendeytor i kv Kvarnliden 9 typ tvättstuga, en innergård där husen inte är alltför höga och att skapa trivsamhet med växtlighet och uteplatser. samt kanske möjlighet till större lokaler i den föreslagna planen..

Pierre Ringborg
ledamot i kultur- och fritidsnämnden

Inga kommentarer: