< div id=”header ”>< / div>

torsdag 24 maj 2018

Fullmäktigesalen i Varberg otidsenlig inför voteringssystem och satsa på webbsändningar !



Fan vad skönt bara ett kommunfullmäktige i Varberg kvar att bevaka innan valet 9 september. (Jag är andre ersättare i kf för MP) och ett möte kvar i kultur och fritidsnämnden innan sommaruppehållet. Jag sitter där med i den styrande alliansgruppen - ett tag till.

Något jag anser är otidsenligt är voteringssystemet i kommunfullmäktige som är segdraget och tar tid. Ett nytt voteringssystem skulle också tvinga upp ledamöter i talarstolen och göra kf vitalare. Enligt ett svar på en SD-motion som kommer upp i kf i juni.."Kommunfullmäktiges presidium har tidigare övervägt att utrusta fullmäktigesalen med ett voteringssystem men har valt att under nuvarande
mandatperiod inte gå vidare med frågan. Inför den nya mandatperioden kan det bli aktuellt med ett nytt verktyg för webbsändning av sammanträdena och i den översynen skulle ett voteringssystem kunna ingå.Även andra delar av fullmäktigesalen kan behöva rustas upp
.".

Många lyssnar idag på kf via webbsändningar och är jag inte längre ersättare i kf så vet i fan om jag har lust att sätta mig där på en trång läktare under debatten med de arvoderade i salen. Det finns frågor som allmänheten kan ställa men då är det specifikt den frågan jag själv ställer som skulle ge anledning att vara fysiskt närvarande.

Webbsändningar går också att lyssna på i efterhand och det går även att se kf-sändningar längre tillbaka i tiden. Jag har märkt att pressläktaren inte är så där välfylld vid livesammanträdena av den anledningen. Varför sitta på en trång läktare om det sänds på webben?

Inga kommentarer: