< div id=”header ”>< / div>

måndag 30 april 2018

Varbergs åtagande att ta emot nyanlända 2019 måste minska drastiskt på grund av boendefrågan !



Jag skrev följande status på fb är jag inte rasist då?

Har jag tappat mina grundvärderingar vad är det med mig?

"Jag var och hälsade på en god vän som flyttar på onsdag från Åkaren till Veddige. Det återstår fortfarande efter det 2 svenskar och 4 invandrare som ska avlägsnas från Åkaren där jag bodde innan.

Det säger sig själv att om det är svårt att hitta boende för dem som bott på Åkaren att vi från och med nästa år inte kan ta emot fler nyanlända till Varberg.Varberg har i år åtagit sig att ta emot 138 nyanlända"

I slutet på juni 2017 såldes ett huskomplex i kv. Åkaren i Varberg av kommunen till Varbergs Bostads AB för 20 miljoner. Det innehöll bl.a. akutboende samt fristående lägenheter med socialt kontrakt. Det har inte varit helt lätt att få ut alltihop från kv Åkaren som ska lyxrenovera för de välbeställda.

Idag valborgsborgsmässafton 30 april återstår fortfarande 2 svenskar och 4 invandrare som ska ut från Åkaren oklart var. Kommunen har alltså sedan juni förra året haft ganska gott om tid på sig att då fram ersättningslägenheter för dessa personer som återstår.

Samtidigt har Varbergs kommun ett tvångsåtagande att fixa fram 138 boenden för nyanlända år 2018. Eftersom en del av dem är tänkta att bo i baracker lär det fixa sig. Men nu börjar situationen bli ohållbar. Det är långa tider i Varbergs Bostads AB:s bostadskö och hyrorna tenderar att vara fortsatt höga för nyproduktion. Detta är inget som löses qvick fix.

I det snart antagna planprogrammet för Varbergs skrytprojekt Västerport prata mycket om hur stor andel som ska vara hyreslägenheter inte hur stor andel som ska vara sociala kontrakt och invandrare i den nya stadsdelen. Det borde man kanske göra om allt handlar om fördelningspolitik och strikt rättvisa.

Alltså när jag skriver: Varberg kan inte ta emot den höga andelen nyanlända när man har så stora svårigheter att hitta lägenheter för dem som bott och bor på Åkaren. Ett självklart ställningstagande.

Inga kommentarer: