< div id=”header ”>< / div>

fredag 23 mars 2018

Miljözoner ställer krav på godkända fordon !


Regeringen ger besked om miljözoner

Argumenten tror jag ALLA kan hålla med om så långt väl.

"Luftföroreningar orsakar såväl cancer som lung-, hjärt- och kärlsjukdomar och för tidiga dödsfall. Inte minst barns hälsa påverkas negativt. Den absolut dominerande källan till kväveoxider i stadsmiljö är biltrafiken. Kommuner ges därför ett kraftfullt verktyg för att komma till rätta med luftföroreningarna Kommunerna avgör själva om och var miljözoner bör tillämpas"

Regeringen kommer ge kommuner möjlighet att införa tre olika miljözoner från 1 januari 2020

Men om det nu är angeläget med miljözoner varför vänta till 2020 och om kommunerna nu ska avgöra detta borde vi väl få BESKED innan valet hur en ev majoritet i en viss kommun kommer att vilja tillämpa detta?

Oroliga bilägare kommer naturligtvis redan nu att se om sitt bilinköp och inte nyanskaffa något som inte klarar kraven att få använda en bil inom en miljözon.

Bilar som inte passar i städerna kan användas på landsbygden. Det återstår att se hur intresset är att införskaffa bilar med sämre miljöprestanda? Som körkortslös ser jag också att det stordsatsas på kollektivtrafiken. Men det är en annan historia.

"2022 kommer dieselbilar som inte uppfyller de senaste utsläppskraven kunna portas från svenska städer.
– På landsbygden kommer det finnas en bra andrahandsmarknad för de här gamla bilarna, säger Karolina Skog (MP), miljöminister."

Miljözoner

Kommuner kan besluta om att utestänga vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) från stadskärnor och andra särskilt miljökänsliga områden genom att införa en miljözon, som en åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i dessa områden.

Miljözoner finns idag i

•Stockholm
•Göteborg
•Malmö
•Mölndal
•Uppsala
•Helsingborg
•Lund
•Umeå.

Den fordonsägare som vill vara säker på att kunna köra överallt i städer bör därför välja fordon med den senaste utsläppsklassen, så snart sådana blir tillgängliga

Inga kommentarer: