< div id=”header ”>< / div>

torsdag 4 januari 2018

Personkryssa Per Gahrton om ni nödvändigtvis ska slänga bort er röst på MP i Skåne !


Jag läser en status på fb från Birger Schlaug som jag plankar rakt av med ett tillägg se nedan .

Jag är ett antal år äldre än urfossilerna från Miljöpartiets födelse men var ändå med på ett hörn hur ett parti startades och byggdes upp. Hur det led alla helvetes kval mot etablissemanget både partier som fanns och komma ut i media.

Vi lever i en annan tid nu. Nya generationer som med stort självförtroende TROR de vet bäst vet inte alltid det. Inte minst inom Miljöpartiet där det finns gott om besserwissrar. Skåne har förmånen att ha grundaren Per Gahrton i sin valkrets och för mig hade det sannolikt varit en självklarhet att KRYSSAT Per Gahrton urgammal avdankad dinosaurie. Han håller iaf inte käften som de andra flockdjuren. Men sitter inne med mängder av kunskap och erfarenhet någon i MP kan konkurrera med.

Dessvärre består samma listor i Skåne av dem som är mina diametralt raka motpoler men för dem som nödvändigtvis av någon outgrundlig anledning tänker kasta bort sin röst på Miljöpartiet. Glöm inte att KRYSSA PER....den uppskattningen tycker jag han är värd. Det var ju han som fick med mig i MP och jag var en politisk amatör då och livrädd för att MP skulle bli ett parti som alla andra.

Birgers fb-status nedan

...

Per Gahrton, som var initiativtagare till bildandet av Miljöpartiet, ställer upp i riksdagsvalet. Helt i linje med den bok han skrev för drygt 45 år sedan: "Upp till kamp, pensionärer!" Då var han knappt 30 år.

Det är på skånska riksdagslistor Per kandiderar. Med många personkryss kan han slinka förbi de som står högre upp.

Jag har fått frågan om jag själv skulle ställt upp om jag fått frågan. Svaret hade nog blivit ja.

Visserligen har jag inte betalt medlemsavgift till något parti sedan MP pläderade för svensk militär medverkan under Natobefäl I Afghanistan och språkrör på DN-debatt meddelade att “partiet är fullt och fast övertygat” om att miljön kräver ekonomisk tillväxt. Men jag är livstidsmedlem i Grön ungdom... Och som medlem där är man ansluten till MP...

Fick livstidsmedlemskapet av ungdomsförbundets språkrör Gustav Fridolin när jag slutade som rör för MP. Det var 17 år sedan.

Om jag hade fått frågan, och tackat ja, hade jag hamnat en bra bit ner på listan.

Tillräckligt många medlemmar, inte minst sådana som tillkommit de senaste decenniet, hade sett mig som en avdankad dinosaurie, eller som tomte från det förgångna, eftersom jag står för något annat än ekomodernismens syn på tillväxt, är kritisk till den korkade arbetslinjen, är motståndare till militär upprustning och värdlandavtal med Nato - och dessutom mentalt kräks över frihandelsfundamentalism och Ceta-avtal samt pimpar detta med insikten om att medborgarlön kan vara det enda hållbara systemet i en tid när nästan alla kommer att vandra mellan lönearbete, utbildning och tid utan formellt arbete.

Kort sagt: jag är tillräckligt oflexibel för att ändra den värderingsgrund jag hade under elva år som språkrör för partiet. Vem fan lyssnar på en sån tomte? som en ledande, nyliberalt anstruken Stockholmsfigur i ungdomsförbundet utropade för en tid sedan. Han skulle bara veta vem som är livstidsansluten...Smiley smile:-)

Det är således i Skåne Per Gahrton kandiderar. Inte på så kallad valbar plats, men med teoretisk möjlighet att få så många personkryss att han slinker förbi de som partiets medlemmar valt att sätta högre upp.

Per är 75 år fyllda och skulle som invald göra sin fjärde period som hårt arbetande ledamot i riksdagen. Svårigheten är väl snarast att flera generationer väljare inte har en susning om vem Per är, vad han utfört politiskt. Han är till och med snäppet äldre än jag är. Och jag kan vandra på gatorna utan att någon enda under 35 vänder sig om., nästan ingen under 40 och häromsistens, i samband med ett föredrag på en högskola, blev jag introducerad av en ung man som “kulturdebattör”.

Efteråt frågade jag den unge mannen vad han fått det ifrån. Han hade hört sin mormor berätta att hon varit på ett föredrag jag hållit om Elin Wägner.

Möjligheterna för Per att få tillräckligt många personkryss begränsas av att MP har lågt stöd bland äldre.

Riksdagen, och MP, skulle må bra av Pers återkomst. Inte minst MP. För som Per skriver på Facebook, han har grepp om vad som var syftet med partiets bildande. Något som få av dagens gröna riksdagsledamöter har. Sen går det också som det går. Kryssa Per!

Inga kommentarer: