< div id=”header ”>< / div>

onsdag 10 januari 2018

Flygskatten mindre än som går till subventioner för mindre flygplatser !


Flygskatten har inget med klimatet att göra. Den är till för att varje transportslag ska finansiera sig självt.

Som framgår av Sveriges Naturs kartläggning här : Flygplatserna får stöd med 89 kronor per resa. Den föreslagna flygskatten uppgår bara till 80 kronor.

"388 miljoner kronor betalades ut som ekonomiskt stöd till Sveriges kommunalt ägda flygplatser 2015, visar siffror från Näringsdepartementet och Trafikverket. Mer än två tredjedelar av stödet, 286 miljoner, betalades av kommuner och län. Resterande 102 miljoner var statligt stöd. Samma år gjordes drygt fyra miljoner enkelresor via dessa flygplatser. Detta innebär att skattebetalarna subventionerade varje flygresa med 89 kronor. Det är nio kronor mer än den föreslagna flygskatten på 80 kronor per resa."

De som har svårigheter är de kommunalt mindre ägda flygplatserna. De större statligt ägda har inga problem med att gå runt. Det statliga flygbolaget Swedavia, som äger de större flygplatserna, redovisade 2016 en vinst på 717 miljoner kronor.

I Norge och Finland ägs samtliga flygplatser av staten och vinsten används från de större att hålla igång de mindre flygplatserna.

Inga kommentarer: