< div id=”header ”>< / div>

tisdag 9 januari 2018

Evighetsgäldenärerna är 101 095 personer i välfärdslandet Sverige !


Vi som lev i 20 år eller längre med Kronofogden även kallade Evighetsgäldenärer som lever på existensminimum står omtalade i dagens METRO.

Till antalet är vi 101 095 personer alltså ingen liten marginell grupp i samhället.

"– Vi hade en stor ökning, och den baserades på finanskrisen som uppstod 1992. Då ökade antalet skuldsatta människor till Kronofogden lavinartat fram till 1998," och det var under dessa år jag hamnade hos Kronofogden tack för den passningen.

"För att ta sig ur skulden finns det två alternativ. Antingen gör du en uppgörelse med fordringsägarna – eller så ansöker du om skuldsanering hos Kronofogden. Får du det beviljat lever du på existensminimum i fem år, för att sedan få skulden avskriven."

Av de som är överskuldsatta finns 2323 i Halland och eftersom jag är inne på fjärde året i min skuldsanering börjar jag ana ett ljus i tunneln någonstans.Vi är ständiga spottkoppar i samhället där vi inte kan få bostad som andra. Vi kan inte heller ta abonnemang eller göra åtaganden då det finns betalningsanmärkning i kreditupplysningen.

Att leva i överskuldsättning är inte bra för hälsan, och det innebär kostnader för samhället i form av sjukvård och minskade skatteintäkter. Naturligtvis när det inte finns ekonomiska incitament eller andra morötter så mår många dåligt. Främst för dem som inte gör något för att hitta en lösning.

OM jag försökt genom åren? Jo men vem vill vara slav under Kronfogden där det aldrig finns något slut och där hoppet överger en? Jag ser iaf ljuset ur tunneln.

Inga kommentarer: