< div id=”header ”>< / div>

torsdag 28 december 2017

Jag har funderat på en sak varför min bostadssituation försämrats genom åren !


Jag har funderat på en sak.

Min bostadshistorik

Jag har bott lite olika under större delen av mitt liv och det har växlat genom åren. Dock har jag Alltid bott i hyresrätt dvs ALDRIG tjänat på min bostad utan den har fyllt sin funktion genom åren.

Det nyaste boendet jag har bott i var nog ett år efter jag var född en hyreslänga på Brunnsberg i Varberg.

Brunnsberg var jag troget i 35 år innan jag började röra på mig.

De hus jag bott i är byggda åren 1883 (äldre ståtligt flerfamiljshus) till 1970 (miljonprogrammet). Det senare flyttade jag till efter 20-25 år när det var byggt men då hade jag stått lång tid i Varbergs Bostads AB:s berömda kö.

De tio sista åren har jag bott i ett mycket dåligt underhållet hus av kommunen byggt 1948. Nu ska jag flytta till ett hus som tillhör den äldre årgången det med.

Politikerskrytet

Politikerna har för sig att de ska BYGGA bort bostadsbristen säger de. Har man inte RÅD med nybyggnation får man flytta in där man har RÅD. Med tanke på detta lär jag inte ha råd eller möjlighet att flytta in i något om jag tränger före i någon bostadskö att flytta in i ett hyreshus byggt tidigast 80-talet.

Ja detta även med tak för vad jag kan hyra enligt taxan. Det begränsar naturligtvis mina valmöjligheter i en ort som Varberg. En ort som sägs ha Sveriges svåraste bostadsbrist och där hyrorna överstiger vad jag kan eller är beredd att betala för ett boende.

I kategorin ettor och tvåor vill jag helst ha en tvåa men i nödfall i ett bra läge skulle jag nöja mig med en etta.

Politikerna lägger fram byggnadsstrategier och förtätningsstragier och skrytprojekt de slår sig för armarna att de är stolta över det. Vi ska också komma ihåg att de inte skryter särskilt mycket över allt som rivs, saneras och renoveras till förmån för dem som inte kan bo kvar. De kan ju alltid FLYTTA tycker de om de inte har RÅD:

Framtiden

Under senare år har det kommit något som SD kallar välfärdsmigranter som sägs göra intrång på just den välfärd jag behöver i en kommande framtid och konkurrerar om de boenden jag aspirerar på. Dessa sägs gå "snabbspår" för att få ett yrke med försörjning och sägs kunna betala för sig när de väl blivit SVENSKAR.

De får oftast gå i en särskild kö kallad "VIP-kön" när de väl uppfyller kriterierna att kallas SVENSKAR. Om kön är 10-15 år hos Varbergs Bostad AB och de ändå får bostad så måste de väl gått före på något sätt?

Det finns också något som kallas sociala kontrakt där socialförvaltningen går in och garanterar hyran för lägenheter och det finns avtal med Varbergs Bostad AB att 15% ska tilldelas denna "VIP-kö". Därefter är det meningen att när man fyller Varbergs Bostads AB:s villkor ska finnas möjlighet att ta över bostaden.

Själv har jag blivit tvungen att börja på ruta 1 igen efter 10-års boende hos kommunen. Efter en försäljning till just Varbergs Bostads AB har socialförvaltningen beslutat att jag ska vräkas och flytta över till kommunens fastighet några kvarter längre bort.

Nu tror jag inte ett dugg på att några hundratal välfärdsmigranter tränger sig före mig. Men på något märkvärdigt sätt har de blivit väldigt många sedan jag flyttade ut från Varbergs Bostad AB 1998 då jag blev "sambo". Det var nog det största misstaget jag gjort. Men då var jag yngre dummare, generös och framtidsinriktad och trodde att allting skulle ordna sig. I helvete heller. Då började helvetet på riktigt.

Inga kommentarer: