< div id=”header ”>< / div>

fredag 1 september 2017

Om Varbergstunneln blir av - fräscha upp med pendeltågsstationer i Värö och Veddige !


Varbergstunneln ser ut att bli verklighet nu när Trafikverkets nationella transportplan presenterats för tio år framåt.

Nu återstpår bara Regeringen som fastställer beslutet mars-april 2018.

Vill notera att det var rödgrönt styre i Varberg 1996 när vi beslutade om en avsiktsförklaring gällande tunnel ihop med dåvarande Banverket.

Det beslöts också 1996 att kommunen skulle stå för viss delfinansiering. Jag föreslog summan 90 miljoner och det är idag lika mycket dvs 10% av totalkostnaden även om stora delar av det ursprungliga alternativet förändrats genom åren.

Notera också att det är en rödgrön regering som kommer att fastställa beslutet att köra igång Varbergstunneln.

Jag finner att det nu gått så långt att detta inte går att stoppa längre dvs påverka tunnelalternativet utan regeringen kommer att ge klartecken.

Jag har dock ÅSIKTER som jag tycker politikerna bör uppmärksamma:

- Viskadalsbanan kommer att drabbas av störningar. Veddige bör uppmärksammas som ett stationsläge under byggtiden, Troligen kommer det att gå bussar dit med anslutning till Boråstågen från Varberg.

- Station i Värö bör tidigareläggas. Blir det rörigt i Varberg bör på- och avstigning tåg i Värö underlättas och en station i Värö blir ett måste. Samma sak som med Veddige det kommer att sättas in bussar.

Inga kommentarer: