< div id=”header ”>< / div>

söndag 2 augusti 2015

Först låna till studier sedan bli en bricka i arbetslinjen !


Att kunna studera när man blir äldre och få studiestöd/studiemedel är ett fåtal förunnat. Men 728 personer har nyttjat möjligheten att få studiebidrag upp till 56 år.

Samtidigt kan vi läsa på CSN:s hemsida att 22.000 elever fick sitt studiebidrag indraget på grund av skolk.

"Drygt hälften med indragen studiehjälp får ett återkrav. 15 procent i den gruppen hamnar hos Kronofogden eftersom de inte klarar av betalningen."

Vad gäller studier är det sedan ett stort lotteri var man hamnar sedan. Jag själv smällde på rätt bra med studielån under tiden 1989-1993 då jag trodde någorlunda på det här samhället.

Nu använde jag det till teoretiska utbildningar som mer kan kallas allmänutbildning som man inte har någon direkt nytta av idag. Tror det är omkring 2002 som jag fick ut ett någorlunda aktuellt och uppdaterat CV från AF. Jag trodde fortfarande då på samhället men började bli skeptisk.

Vad som är intressant är huruvida chanserna är för resp kategorier att få jobb utan att det ska subventioneras till arbetsgivaren och hur någorlunda fast jobbet är? Jag har för egen del tvivlat på de flesta möjligheter men kanske lyckas nånstans? Jag lär återkomma i ämnet då jag letar efter någon som kan överbevisa mig i mina teorier.

1 kommentar:

Unknown sa...

Har ungefär samma erfarenheter som du. Och vi är inte ensamma ...