< div id=”header ”>< / div>

torsdag 2 juli 2015

MP lever på sina ministrar men i övrigt verkar det skralt !


"Det känns nästan som man skäms" skriver Per Gahrton. Frågan är om det över framgångarna kärnkraftsavvecklingen eller Saudiavtalet? Miljöpartiet har ännu inte suttit ett år i regeringen och kunnat verkställa så mycket i regeringsställning (alliansbudget dessutom).Eller är det över bakslaget att kompromissa med S och höja försvarsanslagen rejält, överge Förbifart Stockholm-motståndet eller vad?

Partisekreteraren Anders Wallner tar upp gröna framgångar i andra länder i DN. Det var väl inte så mycket med det i valet egentligen. Dessutom om blocköverskridande samarbeten kring infrastruktur, skola och landsbygden. Ja i kommunerna kanske det inte bara sitter S-MP-regeringar utan andra styren förekommer också.

Möjligen skäms man inte men det förekommer helt annan uppdelning i dagens MP än det MP som varit. NÅGRA har fått lite finare poster än andra, NÅGRA har blivit anställda att kunna jobba heltid och MÅNGA släpar runt i fan-klubben med nån speciell härtefråga men utan direkt politisk påverkan.

Sitter man inte med i "inre cirklar" så är man bara hejaklack. Jag känner att saker är sånt som händer ändå inte på grund av att MP styrt frågorna. Det finns fler partier, det finns andra som drivit frågor men andra får äran att genomföra.

Nuvarande generation miljöpartister har gått "snabbspåret" med ett ständigt uppförslut från riksdagsvalet 2006 (Eriksson/Wetterstrand-eran) fram till EP-valet 2014 när inga begränsningar gjordes hur stort MP kan bli.

Men jag är rädd att detta snabbspår som avbröts med valförlust och direkt in i ett osäkert regeringsamarbete med S kan utlösa en motreaktion från annat håll. MP är mer "mainstream" än någonsin i strukturen men organisatoriskt en katastrof.Andra partier är bättre på att organisera än MP som fastnat i "maktcirklar".

När jag ser minst tio stycken SD från min egen kommun äntrar Almedalen ständigt på aktiviteter känner jag den "nybyggaranda" som var när MP var ungt. Vad jag vet är ingen från MP Varberg på plats i Almedalen utan det sista var från vår gruppledare. "Nu tycker jag vi tar semeaster". Gissa vilka som kommer att bli stora i nästa val? Inte MP i varje fall.

Inga kommentarer: