< div id=”header ”>< / div>

fredag 13 mars 2015

Vem har hittat på det idiotiska begreppet arbetslinjen?

Fredag mitten på månaden mars hektisk politikerintromånader nu i början på en valperiod, börjat en tremånadersträning på Friskis & Svettis, lagt ner en sju- åttamånaderskurs inte ens börjat den i socialt företagande. Livet är ett helvete.

Ja så kan man börja ett blogginlägg. Jag var på besök hos en arbetsmarknadshandläggare i veckan och hon kom fram till att politik inte är något arbete fast det ger inkomster och även kallas lön på lönebeskedet.. Tillhör inte arbetslinjen. Att rehabiliteringsträning på recept är det absolut inte.

Däremot skulle en kurs i social företagande anses vara det. Fast enligt planeringen skulle jag göra allting själv på valfri plats, utan kursledning, andra kursdeltagare och handledning. Avstämning skulle ske var fjortonde dag hos kursanordnaren. Kursen bestod i att jag skulle starta upp ett projekt i stadsodling och då skulle ett antal frågor ge svar på om detta kunde gå.

Jag började min planering för denna kurs redan valborgsmässoafton förra året 2014, men kursen kom inte igång till hösten som jag planerat, ett sonderingsmöte till i december och det skulle startas 12 januari. Under tiden tyckte de jag kunde vara praktikant hos miljöpartiet.

Rätt som det är får jag ett mail med att det blir ett individuellt upplägg något jag inte var beredd på. Det saknades nämligen allt som jag trodde skulle ingå. Kursdeltagare, kurslitteratur, handledning på dagarna att vända sig till om man fastnar, att kunna fråga någon, att inte bara vänta in var fjortonde dag då det skulle göras avstämning.

Ja sedan var skulle kursen bedrivas i hemmet? på biblioteket? I telefon? att åka runt och fråga folk? Ja oklart oklart. Nu ger jag fullständigt fan i det här att bli lurad. Arbetslinjen är åt helvete som begrepp.

Inga kommentarer: