< div id=”header ”>< / div>

måndag 23 februari 2015

Gröna avtryck i regeringen !


Vi gör grönt avtryck i regeringen tycker Miljöpartiets partisekreterare Anders Wallner och därmed är allt frid och fröjd. Att det förekommer intern kritik från dem som företräder freds- miljö- och antikärnkraftsrörelsen bekommer inte.

Varje parti har en historik och i miljöpartiets fall har det varit att skapa alternativ utan att för den skull själva vara alternativet. Idag är det att kompromissa sig sönder och samman bara man får vara med vid köttgrytorna.

Att profilen runt klimat- och miljöfrågor sjunkit som en sten bekommer inte partisekreteraren. Det har gjorts gröna avtryck i regeringen.

I skolfrågan där det också kompromissats finns en samsyn ihop med socialdemokraterna. Men opinionsmässigt är det S som lockar poängen med eller utan kompromisser. MP har ju t.o.m. kompromissat ihop sig med alliansen i betygsfrågan. Kunde man inte gjort det före valet likagärna?

Är jag överdrivet gnällig? Tillhör jag fel kön? Tillhör jag fel generation? Bor jag på fel ort? Har jag hamnat snett i tillvaron?

Jag kan ju bara hänvisa till valresultat och opinionssiffror och ser att MP numera tillhör samma kategori partier som alliansens småpartier och i paritet med V. Det var ett tag sedan MP var riksdagens tredje största parti men har ändå förmånen att med passivt stöd av V och alliansen vara regeringsparti.

Självklart kommer de andra partierna att låta S och MP dra i regeringssamarbete men hur länge? Alliansen har uppenbara problem hur de ska utforma sin politik och det är ledarbyten kors och tvärs.

Vänsterpartiet har fallit tillbaka i en fas där man inte kräver längre att ingå i en regering utan låter MP kompromissa bort sig i regeringen och sedan lägger V sina möjliga förslag där man kan eller låter sig kompromissa ihop sig.

SD har fortfarande starkt fokus i svensk politik sedan deras frågor dominerar i media. Jag förvånar mig dock att vi ska behöva ta emot flyktingströmmar som vi gör. Varför inte skicka ner charterplan direkt och hämta upp villiga? Lite besvärligt att låta flyktingar ta sig hit som ett trisslotteri. De mest BEHÖVANDE lär aldrig kunna ta sig hit utan finns på plats i närområdet där de kommer ifrån.

Inga kommentarer: