< div id=”header ”>< / div>

fredag 14 februari 2014

Det här med andrahandsval kan vara lite knepigt!

Läser en undersökning där det står ras för Reinfeldt i rubriken medan artikeln egentligen handlar om läget i Västra Götaland. Egen majoritet spås för rödgrönt i regionen som redan leds av samma konstellation men nu får genomdriva sin politik i majoritet då. Kul!
 

I en annan undersökning spås S och MP att kunna växa ligger bäst till som andrahandsval. Är det något som känns avideologiserande är det just det. Näst bäst inte bäst med tydlighet alltså. Det betyder sårbar, kompromissvillig, uttunnande, maktsökande och utslätad.

I vilket fall måste ju de partierna bli det för att kunna utmana alliansen. Dessvärre är det tvärtom också för dem om de ska hämta upp sina opinionssiffror. Allting kan inte som någon sa lokalt att statens pengar inte är deras utan skattebetalarnas. Nej men då får väl moderater i kommunerna inte lova att föra S-märkt politik då. Nu är det mest utmärkande lokalt att M försöker undvika skattehöjningar genom att privatisera så mycket de bara kan. S är mer benägna skattehöjare.

Själv tycker jag inte det känns högtryck så här i OS och sportlovstider närmare våren.Det är en hel del som ska formas politiskt och jag tänker INTE bränna ut mig en gång till och fara skottspole att lägga i mig alla fyra nivåer

I EU-valet är jag "bara" väljare.Lägger mig inte i ett skvatt mer nu. Det är upp till kandidaterna nu att profilera sig och som sagt "jag är öppen för alla förslag". Det är ju alla som gärna ser på partier som andrahandsval och i EU är det INTE tråkpartierna som odlar karriärister.

Vad gäller MP ville ju de gå ur EU för några år sedan och är emot euron medan jag ville tvärtom. Öka parlamentets makt och inför euron. Nej du Max Andersson vill inte se dig i EU men gärna Bodil Ceballos men INTE på bekostnad av Piratpartiet. Ja så kan man också vara grön.

Inga kommentarer: