< div id=”header ”>< / div>

söndag 26 januari 2014

Nu börjar valrörelsen på allvar och det är nu pusslet ska läggas om vilka jag vänder mig till?

Nu börjar den riktiga valrörelsen. Listor är visserligen inte riktigt klara på alla håll och det är lite tafatt ibland med utspelen innan man vet hur landskapet ligger och pusslet ska läggas. Ibland blir därför mycket av opnionssiffror tyckande i dagspolitiken.Det är fler som behöver visa sig än dem som är redan intrimmade i partimaskineriets topp.

Det kommer framöver att göras mängder av analyser där man jämför bakåt. Ingen tvekan att alliansen har motvind just nu. Framför allt är det både SD och rödgröna partier som knaprar in. Själv tillhör jag den hemska kategori män i viss ålder där SD är dubbelt så stora som MP. Ja i det skiktet är även V klart större än miljöpartiet och Stefan Löfven en självklar statsminister.

Styrkan i miljöpartiet ligger hos kvinnor 18-29 år där partiet så att säga har basen bland väljarna och som jag har att rätta mig efter och understödja. Där är MP näst störst av alla partier tätt följt av moderaterna. Där är SD bara fjärde parti möjligen är Stefan Löfven en statsministerkandidat men där grönt är betydligt mer jämspelta och självklar regeringspartner. V i paritet med SD och upplevs som betydligt mindre.

Om nu opinionssiffror oftast tolkas av män för män kanske i min egen kategori och sedan ska göras till en tvekamp mellan blocken är det betydligt roligare att sätta sig själv in i sammanhanget som jag gör ovan. Vilka ska jag samarbeta med? Vilka röstar på de olika budskapen ja vilka är väljarna den målgrupp jag själv vill locka till valurnorna? Hur stärker jag snedvridningen i min egen kategori att tänka som jag gör?

Problemet är inte att få fler medelålders män att gå in och bli medlemmar i miljöpartiet de är redan överrepresenterade på möten och oftast bland förtroendevalda. I synnerhet har de andra partierna gott om representanter i den kategorin. Problemet är att få yngre kvinnor lotsade in i politiken inte bara någon symboliskt utan på bredden. Då hjälper det inte att bara att jag släpper på uppdrag och maktprestigen det måste andra göra också annars kan jag lika gärna lägga av helt med politiken som de icke önskvärda.

Inga kommentarer: