< div id=”header ”>< / div>

onsdag 15 januari 2014

Bland åsnor och stridshingstar för mig är det framåt som gäller för grönt!

Jag ger inte mycket för om stridshingstar blir åsnor de är djur de med. Likadant käbblet om vem som är vänstrast eller grönast. För mig är viktiga frågor att vår sårbarhet har ökat och vi är inlemmade i system som är svåra att ändra på utan kortsiktiga konsekvenser.

Nytt resecentrum är på gång
Sedan har vi de givna favoritfrågorna skolan inte minst. Själv ska jag omorganisera mig till den lokala kartan och bilda mig en uppfattning där jag är intresserad av frågor som tillhör såväl vardag och av ideologisk natur. Möjligen pekar oddsen på vissa riktningar i valen 2014 men jag har att rätta mig vad som sker i mina valkretsar och möjligheterna.

Själv hade jag och MP en kanonsits 1994 när jag såg trender redan då samarbetade i en femklöver och Ny Demokrati höll på att rämna. Miljöpartiet på väg tillbaka i riksdagen som återvinnare. Både S och V sprudlade av optimism. Lokalt OM MP fick vågmästarrollen vilket vi fick, att snabbt göra upp med S och V vilket vi gjorde blixtsnabbt. Därmed inte sagt att femklövern tidigare var dåligt men i det läget var rödgrönt bättre.

Ska jag tippa val gör jag det helst på lokal nivå där jag känner till förhållandena. Vilka frågor som går hem och hur det ser ut i partilandskapet här.Mitt tips är att alltid gå ett val tillbaka hur det gick då, personförändringar som skett och strukturer som förändrats. Lokalt vill jag gärna att miljöpartiet siktar på sex mandat för att nå en tydligare maktposition inte en tydligare opposition utan en förmåga att vara med och styra.

Jag är inte särskilt förtjust i personstrider att når man inte själv mandat ska man vara B-politiker för väljarna har avgjort. Likadant vara ödmjuk att inte bita sig fast om det finns hungriga kandidater bakom som vill pröva på. Då får man se till att flytta sig ett snäpp. Däremot är jag helt och för personval att de som kan fixa sina kryss gagnar det partiet som helhet. .

En viktig förutsättning för att det ska fungera som jag vill är tydliga kriterier, stadgar som följs och personer med moral och ärlighet att arbeta öppet och ingen är taktisk mot de andra för att nå egna vinster. Jag kommer att vara supertydlig var jag står, vilka samarbeten som fungerar bäst och är beredd att ge järnet 200% om andra också gör det. Vi får se hur det blir gäller inte bara för mig. Målet i dagsläget är sex mandat lokalt för Miljöpartiet i Varberg. Hoppas ingen rättar mig.

Inga kommentarer: