< div id=”header ”>< / div>

tisdag 14 januari 2014

Hur många borde gå på gym istället för till vårdcentralen och apoteket?


Vardagen har kört igång för många och den kan se olika ut. Själv har jag börjat på Friskis & Svettis igen och startat upp med ett reviderat träningsprogram jag ska köra i tre månader. Det går före allt annat jag gör fram till 12 april. Ja t.o.m. bloggandet och politiken. Det handlar om min hälsa och mående.

Från det jag avslutade förra träningssäsongen 20 december har jag gått upp 3 kg men inte minskat i styrka så mycket jag trodde. Nu har jag delvis nya redskap jag ska fokusera på byggt på bål och magmuskler annat är jag bra tränad på. Jag har starka armar och starka ben.

I dagens digitaliserade och mekaniserade med som är byggt på konsumtion är oftast människan frånkopplad fysisk aktivitet. Alternativet till bilen är bättre kollektivtrafik. Den biten har jag valt bort och för tillfället även cykeln jag GÅR. Det tar tid och jag kanske inte hinner med allt men GÅR till träningen och allt annat också.

Jag vet inte hur det står till med beslutsfattare och vanligt folk men är helt övertygad om att ska man klara av dagens samhälle med alla de krav som ställs måste det finnas någon form av fysisk aktivitet. En del kanske har det i arbetet, någon annan i fritidsintresset och en tredje redan i sin tillvaro.

Jag har en målsättning mer än mig själv. Hur når vi de grupper Friskis & Svettis inte når särskilt överviktiga, de som har vare sig lust, möjlighet och har svårt att röra sig men som samhällsekonomisk blir en stor kostnad? Ett seminarium anordnas av MP Halland handlar om förebyggande vård den 25 januari och frågan är varför det inte satsats mer innan på detta. Eller är det bara de som ingår i ARBETSLINJEN det ska satsas på annars får vi väl höja pensionerna så folk har RÅD att gå på gym. Det KOSTAR också.

Inga kommentarer: