< div id=”header ”>< / div>

torsdag 1 augusti 2013

Rättsrötesamhället slår mot de svaga!

Rättsrötesamhället har lagt ner sista åtalet mot Thomas Quick. Det förvånar mig inte att saker går på rutin och med ofullständig bevisning. Det räcker att någon är stämplad, lite medgörlig, klassad med diagnos så kör man bara på. Det finns sannolikt mindre saker som drabbat folk men med ödesdigra konsekvenser för sitt liv.

Frågan är om inte juridik är politik och tvärtom. Var finns det politiska ansvararet eller skyfflar man bara över till jurister och lagvrängare? Detsamma gäller inom det sociala området. Rutin, regelverk, prejudikat vad återstår?

Känner en kvinna som tillbringat halva livet på institution: LRV, LPT och nu sist ett LVM. Känner att efter sett vilken hjälp hon fått att hon har aldrig fått riktig hjälp. Förvaring, dosering av tabletter, tidvis meningslös arbetsträning, träningslägenheter etc etc

Hon har en förmåga att se upp till destruktiva auktoriteter ja främst män som är drogberoende. Har en kristen livssyn och i övrigt en bra släkt men lite sådär om det händer något "inte nu igen för femtioelfte gången". Dömd en gång med LRV som påföljd där stenhårda restriktioner varade i sju år och frågan är om det inte är försent nu till "återanpassning" till ett "normalt samhälle".

Jag själv lever ju också i utanförskapet och av ekonomiska skäl. OM ekonomin varit bättre hade mina skulder varit hanterliga. Jag finner ändå visst hopp men känner att det sociala, "coaching", skuldsaneringsansökan bara är livsuppehållande åtgärder där jag själv inte finner någon mening i tillvaron. Men när Sture Bergwall och min gode väninna gör det så frågar man sig hur högt har jag då lagt ribban?

Frågan är om inte det inom politiken också finns de som höjer upp sina partier och ledare till "religion". Istället för att hitta rätt vänner, rådgivare bedrivs en tilltro att något fantastiskt kommer att hända efter nästa val om vi bara byter regering.

Jag befann mig i tvist med socialnämnen i Varberg mellan två val där det sen blev ett regeringsskifte. Jag vann i dåvarande regeringsrätt. Valet påverkade inte utslaget i mitt fall. Samtidigt pågick rättsrötesamhället för andra. När jag försöker konfrontera detta med andra får jag till svar "Jag beklagar att du hamnat så illa" Möjligen är det slumpen men vårt Sverige är inte bättre än andra länder i rättsrötehänseende snarare mer skyddat mindre påpassat då massmedia spelar med.

Inga kommentarer: