< div id=”header ”>< / div>

måndag 12 augusti 2013

Omställning sommar till höst kräver ansträngning!

Måndag och semestrar nalkas slut och skolorna börjar. Min semesterstad Varberg ska gå över från turistby där många strosar mellan caféer och krogar, badstränder och evenemang till en vardag. Lokalnäringen måste anpassa sig till vinterkostymen och ser att en del butiker är på väg att få andra ägare. En sak att leva på turister en annan att överleva till nästa säsong.

I semestertider fungerar i stort sett inte det vanliga Sverige ja myndighets-Sverige och i en del fall service-Sverige. Jag har haft ett plomberat badrumsfönster sedan den 4 juni och man skyller på semestrar då jag frågar mig varför det inte är lagat. Jag inväntar specialskor gjort avtryck och förseningen beror på att de haft semestrar. Flera handläggare som är kopplade till min ekonomi eller annat går inte att nå eller finns tillsatta ja semestrar.

Ska träffa en jobbcoach som för ett år sedan satt i samma kvarter som jag och servade, sen förflyttades en bit ifrån och nu senast informerade att vår nästa träff blir ute på industriområdet där det är tänkt att ha våra träffar. Ja det gäller att hitta något som ger mig sysselsättning och inkomst som är bärande. Den enda vettiga sysselsättning jag har nu är ev. kommunfullmäktigemöten där jag kan gå upp i talarstolen och debattera.

Men även där går det i stå: Det är semestertider och inget nytt möte är planerat förrän i september. På något sätt känns det som att sommaren är säkert bra för alla som har sitt på det torra men för dem som inget vet hur hösten kommer att gestalta sig finns en osäkerhet mellan hopp och förtvivlan.

Jag märker att mina motionsrundor som jag startat för att få ner mig i vikt kanske måste ändras på grund av väder och årstiden. Det känns inte lika spontant att dra ut om tempen sjunker och det blir mörkare ute. Ska börja på Friskis & Svettis två ggr i veckan inomhus. Men då måste jag som sagt invänta mina specialdojor och de har ju försenats på grund av semestrar annars har Friskis & Svettis öppet. Tur det!

Inga kommentarer: