< div id=”header ”>< / div>

söndag 11 augusti 2013

Att glömma och förlåta låter bra men gäller inte alla!

Förgätmigej
Vad är eget ansvar? Var går gränsen. Att hålla sig med bostad som man har egenmakt i och prydlig och ren. Att ha ett jobb så man kan försörja sig. Att ha en tant som kan backa upp. Att själv se till att hålla sig frisk så man slipper uppsöka sjukvård. Ja vad är eget ansvar?

Det finns dem med sitt på det torra som på något sätt ger individen en ställning som att den kan påverka det mesta. Då gäller det också att visa möjligheter HUR man ska påverka mot uppsatta MÅL. Inte bara vända det till ett 100% ansvar för individen. Har jag skulder ska jag inte drabbas av livslånga straff av samhället för att jag inte kan betala dem.

Har jag inte aktuell utbildning och på grund av ålder redan införskaffat mig studieskulder ska jag inte straffas av samhället att hamna i sysselsättningsfasens utanförskap. Har jag drabbats av att inte följt folkhälsans råd till punkt och pricka på grund av inre stress och leda måste det finnas hjälp tillbaka utan att bli förnedrad.

På samma sätt som de som talar om eget ansvar är jag lika jävla trött på de som har en tilltro till att bara man petar i regeringen blir det annat åka av. Jag kan inte byta mig själv, en regering kan byta sig själv och en regering kan byta ut ministrar.

Om jag som individ har mitt eget ansvar att ändra och förändra är det likt förbannat jag som har ansvar för en förändrad livsstil och tar ansvar för detta. För en regering är det att sopa en del problematik under mattan som inte ska synas inför valet. Likt förbannat finns ändå ett ansvar för det som skett även om man byter personer. Men väljarna har en förmåga att glömma och förlåta. Sånt retar mig faktiskt för ingen jävel glömmer mig eller förlåter hur som helst för JAG har ett eget ansvar att fixa till det.

Inga kommentarer: